Ik laat mijn leerlingen na een toets of een grotere opdracht altijd reflecteren over hoe ze hebben gestudeerd en hoe ze het hebben ervaren. Dit levert mij veel informatie op over het leren van mijn leerlingen. Ik kan dan ook bijsturen als dat nodig is.
Beschrijving
Een analyse van een evaluatiemoment kan, afhankelijk van het vak en het doelpubliek, verschillende vormen aannemen. Ongeacht de vorm zet je de analyse in om leerlingen te laten reflecteren over hun prestaties en leerstrategieën, hun algemene bevindingen over het evaluatiemoment en de oorzaken voor hun presteren.
Voordelen
Het stelt leerlingen in staat gericht te reflecteren over hun eigen presteren en leerproces. Dit verhoogt hun zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
Het biedt leerlingen handvatten aan om hun presteren te verbeteren of om hun leerstrategieën bij te sturen.
Het helpt je als leraar om resultaten correcter te interpreteren.
De analyse geeft je een beter beeld van de mogelijke leerbehoeften van leerlingen.
Het biedt je handvatten om de instructie en de begeleiding te laten aansluiten bij de behoeften van leerlingen.
Voor een uitgebreide analyse is een hele tijdsinvestering nodig, waardoor het niet haalbaar is bij elk evaluatiemoment.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Collin, J., & Quigley, A. (2021). Teacher Feedback To Improve Pupil Learning. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/feedback/Teacher_Feedback_to_Improve_Pupil_Learning.pdf?v=1682698186
Quigley, A., Muijs, D., & Stringer, E. (2018) Metacognition and self-regulated learning. Education Endowment Foundation.
Goffin, E., Janssen, R., & Vanhoof, J. (2022). Teachers’ and school leaders’ sensemaking of formal achievement data: A conceptual review. Review of Education, 10(1), e3334.
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.