Tweemaal per jaar organiseer ik een leerlingcontact. Ik zit één per één samen met al mijn leerlingen en we bespreken hoe het gaat in de klas. Voelen ze zich goed? Wat doen ze graag? Wat kunnen ze goed? Ik neem hier echt tijd voor, waardoor ik de leerlingen veel beter leer kennen én begrijpen. Het neemt wel wat tijd in beslag, maar ik kan de lessen veel beter aanpassen aan de wensen van de leerlingen.
Beschrijving
Het leerlingcontact (kindgesprek, groeigesprek) is een (formeel) gesprek tussen de leraar en een leerling. Het heeft als doel om samen te werken en informatie in te winnen waarmee de ontwikkeling en het leren van de leerling verder ondersteund kan worden. Het is een zoektocht naar hefbomen, eerder dan naar problemen. Dit doe je door open vragen te stellen, zowel leer- en leerstofgericht als minder leerstofgericht, bijvoorbeeld over het klasklimaat, socio-emotionele zaken en de thuissituatie.
Voordelen
Je leert de leerlingen beter kennen en je krijgt meer inzicht in de heersende klasdynamieken.
Je kan je leerlingen laten reflecteren over hun ontwikkeling, welbevinden, kwaliteiten, werkpunten, enzovoort. Ze leren kritischer naar zichzelf kijken, wat invloed heeft op hun zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
Het geeft zowel de leerling als leraar meer inzicht in het brede leerproces, waardoor beiden dit proces beter kunnen aan- en bijsturen.
Informatie die eruit voortvloeit kan je omzetten in gerichte aanpassingen om het instructie- en leerproces beter te laten aansluiten bij de (leer)behoeften van leerlingen.
Het is een manier om rechtstreeks in relatie te stappen met leerlingen. Deze verbondenheid kan leiden tot een verhoogde motivatie.
Verschillende leerlingcontacten, verspreid over het schooljaar, stellen je in staat om de groei van leerlingen op te volgen en gericht procesfeedback te geven in functie van verdere bijsturing.
Het vormt een ideale voorbereiding op oudercontacten en klassenraden.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Heylen, L., Van Gucht, I., & Herssens, G. (2021). Breed evalueren in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen. (1e dr.). Tielt: Uitgeverij Lannoo.
Mattheeuws, K. (2020). Het evaluatieproces verrijken en leerlingen eigenaar maken van het leren: Het leerling-contact. Geraadpleegd op 15 december 2021 via /content/2-toolbox/50-het-leerling-contact/het-leerlingcontact-zorgbreed-sept-2020.pdf