Een punt alleen geeft me niet voldoende informatie om de leerlingen verder te helpen. Ik probeer verder te kijken en na te gaan hoe leerlingen tot een bepaald punt zijn gekomen. Dit doe ik met individuele gesprekjes, op basis van wat ik observeer of met zelfreflecties op toetsen. Met deze informatie bepaal ik hoe ik de leerlingen help. Over het algemeen lukt dit vrij goed.
Beschrijving
Datageletterdheid is het vermogen van leraren om data te vertalen in geschikte vervolgacties door verschillende soorten data te verzamelen, te analyseren en vervolgens te interpreteren. Het is een doelgericht, systematisch en cyclisch proces, dat bestaat uit 6 stappen.
Identificeren van een probleem of een doel vooropstellen;
Data verzamelen, beheren en organiseren;
Data analyseren en interpreteren;
Een hypothese formuleren en een diagnose stellen;
Ondernemen van een vervolgstap;
Evalueren van de uitkomsten.
Datageletterdheid en datagebruik combineren kennis en vaardigheden rond data-analyse en -interpretatie, met die rond vakinhoud en didactiek. Daarnaast omvatten ze ook kennis van het onderwijsontwerp (curriculum) en de manieren waarop leerlingen leren.
Voordelen
Datageletterdheid en datagebruik
… veronderstellen dat je verschillende databronnen naast elkaar legt. Hierdoor krijg je een correcter en vollediger beeld van de beheersing van leerlingen en van de effectiviteit van het leer- en instructieproces.
… zorgen ervoor dat je de werkelijke oorzaken van onderwijsproblemen kan blootleggen.
… zorgen ervoor dat je niet enkel zoekt naar externe oorzaken voor problemen (zoals het aanvangsniveau of de geleverde inspanningen van leerlingen). Het kijken naar interne factoren door de eigen klaspraktijk kritisch onder de loep te nemen, leidt vaker tot kwalitatieve vervolgacties.
… kunnen het leerproces van leerlingen optimaliseren doordat je gerichter kan aansluiten bij hun leerbehoeften.
… kunnen een positief effect hebben op de resultaten van leerlingen.
… vullen de intuïtie van leraren aan: ze leren bij door goed datagebruik. Dit versterkt hun impliciete expertise en intuïtie.
Datagebruik is een dynamisch gegeven dat moeilijk te vatten is in een strak stappenplan. In de praktijk zal je vaak een stapje terug moeten keren of bijkomende data verzamelen voor je verder kan.
Het leren van leerlingen is te complex om te kunnen vatten in slechts één databron, zoals één toets. Kijk niet alleen naar de punten van leerlingen. Leg deze naast andere databronnen zoals gesprekken, observaties en zelfevaluatiemodules om tot een correcter beeld te komen.
Het interpreteren van data verloopt niet louter rationeel. leraren spreken hun eigen expertise, overtuigingen en karakter (hun persoonlijk referentiekader) aan om data te interpreteren.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Beck, J.S., & Nunnaley, D. (2021). A continuum of data literacy for teaching. . Studies in Educational Evaluation 69. /10.1016/j.stueduc.2020.100871
Goffin, E., Janssen, R., & Vanhoof, J. (2022). Teachers’ and school leaders’ sensemaking of formal achievement data: A conceptual review. Review of Education, 10(1), e3334. /10.1002/rev3.3334
Gummer & Mandinach. (2015). Building a Conceptual Framework for Data Literacy. Teachers College Record, 117(4), 1-22.
Kippers, W. B., Poortman, C. L., Schildkamp, K., & Visscher, A. J. (2018). Data literacy: What do educators learn and struggle with during a data use intervention? Studies in Educational Evaluation, 56, 21–31. /10.1016/j.stueduc.2017.11.001.
Mandinach, E. B., & Gummer, E. S. (2016). What does it mean for teachers to be data literate: Laying out the skills, knowledge, and dispositions. Teaching and Teacher Education, 60, 366–376.
Mandinach, E.B., & Schildkamp, K. (2021). Misconceptions about data-based decision making in education: an exploration of the literature. Studies in Educational Evaluation 69. /10.1016/j.stueduc.2020.100842
Schildkamp, K., Poortman, C. L., & Handelzalts, A. (2016). Data teams for school improvement. School Effectiveness and School Improvement, 27(2), 228-254. doi: 10.1080/09243453.2015.1056192
Van den Boom-Muilenburg, E., Poortman, C.L., De Vries S., Schildkamp, K., & van Veen, K. (2021). Leiderschap voor onderwijsontwikkeling. Van idee naar duurzame PLG. Culemborg: Phronese, /?p=974
Van Gasse, R., Vanhoof, J., Mahieu, P., & Van Petegem, P. (2015). Informatiegebruik door schoolleiders en leerkrachten. Garant.
Van Gasse, R. (2021, 23 augustus). Aan de slag met schoolfeedback uit centrale toetsen. Op weg doorheen terminologie en aanpak. Edubron blogt. Geraadpleegd op 13 maart 2023, van /onderzoek/aan-de-slag-met-schoolfeedback/