De directie verwacht dat we elk schooljaar gestandaardiseerde toetsen afnemen bij onze leerlingen. We staan hier als lerarenteam ook volledig achter. We bespreken en interpreteren de resultaten in team en werken samen om aanpassingen te doen als dat nodig blijkt. Vorig schooljaar hebben we op basis van de resultaten ingezet op onze aanpak voor begrijpend lezen.
Beschrijving
Er bestaan verschillende gestandaardiseerde evaluatie-instrumenten om na te gaan in hoeverre leerlingen de eindtermen en ontwikkelingsdoelen bereiken (de OVSG-toetsen, de interdiocesane proeven van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de netoverschrijdende Vlaamse toetsen).
De resultaten van deze evaluatie-instrumenten ontvangen de scholen in de vorm van schoolfeedback (verzameld in een feedbackrapport). Het doel hiervan is om de interne kwaliteitszorg van scholen te ondersteunen en de onderwijskwaliteit te versterken.
Voordelen
De schoolfeedback geeft een beeld van hoe je als school presteert (bijvoorbeeld ten opzichte van het Vlaamse gemiddelde of ten opzichte van scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie).
Het stelt schoolteams in staat om aan interne kwaliteitszorg te doen. Ze nemen hun eigen prestaties onder de loep om de beleidsvoering en de concrete klaspraktijken te versterken.
Actief aan de slag gaan met schoolfeedback introduceert een cultuur van samenwerking en reflectie in het schoolteam.
Schoolfeedback biedt geen hapklare conclusies of kant-en-klare opsommingen van sterktes en werkpunten. Schoolteams interpreteren de schoolfeedback en ondernemen zinvolle vervolgacties. Uit doorlichtingsverslagen en onderzoeksrapporten blijkt echter dat er nog groeimogelijkheden zijn: scholen gaan momenteel in beperkte mate aan de slag met schoolfeedback.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Debryuyne, M., D’hoore, K., Gutwirth, G., Van Acker, G., Vermeulen, W., & Vlietinck, E. (2020). Start to data, get inspired! [Interdisciplinair Project, Universiteit Antwerpen]. Geraadpleegd op 21 maart 2023, van https://start-to-data.jouwweb.be
Dierick, S., Laenen, I., Goffin, E., & Vanhoof, J. (2021). Hoe schoolfeedback doen renderen? Schoolfeedback gebruiken als hefboom voor schoolontwikkeling. In De Man, L., & Denys, K. (2021). Vlaamse toetsen. Waar vandaan en waar naartoe? Brussel: Politeia.
Goffin, E., Janssen, R., & Vanhoof, J. (2022). Teachers’ and school leaders’ sensemaking of formal achievement data: A conceptual review. Review of Education, 10(1), e3334. /10.1002/rev3.3334
Goffin, E., & Vanhoof, J. (2022, 26 augustus). Aandacht voor betekenisgeving: omdat data niet vanzelf-sprekend zijn. Edubron blogt. Geraadpleegd op 13 maart 2023, van /onderzoek/betekenisgeving/
Goffin, E., & Vanhoof, J. (2023, 9 maart). Schoolfeedback bij peilingen en paralleltoetsen als betekenisvolle pijler voor onderwijsontwikkeling. [Powerpoint-slides]. Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen. Geraadpleegd op 13 maart 2023, van /20-jaar-peilingen-een-terug-en-vooruitblik.
Onderwijsinspectie. (2021). Onderwijsspiegel 2021: jaarlijks rapport van de onderwijsinspectie Retrieved from Brussel: /sites/default/files/atoms/files/OS2021-web.pdf
Schildkamp, K., Poortman, C. L., & Handelzalts, A. (2016). Data teams for school improvement. School Effectiveness and School Improvement, 27(2), 228-254. doi: 10.1080/09243453.2015.1056192
Van den Boom-Muilenburg, E., Poortman, C.L., De Vries S., Schildkamp, K., & van Veen, K. (2021). Leiderschap voor onderwijsontwikkeling. Van idee naar duurzame PLG. Culemborg: Phronese, /?p=974
Van Gasse, R., Vanhoof, J., Mahieu, P., & Van Petegem, P. (2015). Informatiegebruik door schoolleiders en leerkrachten. Garant.
Van Gasse, R. (2021, 23 augustus). Aan de slag met schoolfeedback uit centrale toetsen. Op weg doorheen terminologie en aanpak. Edubron blogt. Geraadpleegd op 13 maart 2023, van /onderzoek/aan-de-slag-met-schoolfeedback/
Vanhoof, J., & Van Petegem, P. (2022). Zelfevaluatie als motor van schoolontwikkeling. Succesfactoren en valkuilen bij het vormgeven aan zelfevaluaties. Antwerpen: Universiteit Antwerpen, Onderzoeksgroep Edubron.