Vroeger pakte ik het als volgt aan: ik gaf de leerstof en op het einde van het hoofdstuk stelde ik de toets op. Nu doe ik het anders: op basis van de leerdoelen stel ik de toets op en op basis van de leerdoelen organiseer ik de lessenreeks. Ik ga hierdoor veel doelgerichter te werk. De leerlingen zijn dan ook beter voorbereid op de toets. Bovendien is het voor mij ook duidelijker hoe ik de leerlingen verder kan helpen.
Beschrijving
Het interpreteren van evaluatiegegevens gebeurt doelgericht. Het interpretatieproces kan je vereenvoudigen door te vertrekken vanuit de leerdoelen die je nastreeft en het onderwijs- en leerproces achterwaarts te ontwerpen. Hiervoor beantwoord je de volgende vragen:
Welke leerdoelen streef je na? Wat moeten leerlingen kennen en kunnen op het einde van een lessenreeks?
Hoe ga je de beheersing van de leerlingen summatief evalueren?
Welke onderwijsactiviteiten richt je in om de leerlingen optimaal te ondersteunen om de leerdoelen te beheersen?
Op welke momenten en met welke werkwijzen ga je formatief handelen om tijdens het leerproces na te gaan in hoeverre de leerlingen de leerdoelen onder de knie hebben?
Door het onderwijs- en leerproces vervolgens te visualiseren, maak je de samenhang tussen de instructie en evaluatiemomenten duidelijker. Daardoor wordt het eenvoudiger om de evaluatiegegevens te interpreteren in functie van vervolgacties.
Voordelen
Achterwaarts ontwerpen
… resulteert in kwalitatievere lessen (onder andere betere voorbereiding, duidelijkere instructie en sterkere didactiek) dan wanneer je een lessenreeks ontwerpt met de leerstof als startpunt (Kelting-Gibson, 2005).
… verhoogt de constructieve afstemming tussen de leerdoelen, de summatieve evaluatie(s) en de onderwijs- en leeractiviteiten. Hoe meer afstemming, hoe kleiner de impact van niet-relevante factoren (zoals sociaaleconomische status, opleiding van ouders en de mate van ondersteuning thuis).
… verheldert de samenhang tussen de verschillende (formatieve en summatieve) evaluatiemomenten.
… helpt bepalen waarop je focust en op welke (scharnier)momenten je de beheersing van leerlingen nagaat. Het kan met andere woorden helpen om doelgericht formatief te handelen in de loop van het leerproces.
… vereenvoudigt de interpretatie van evaluatiegegevens. Je weet waar je naartoe werkt. Daardoor neem je onderbouwde beslissingen in functie van het leer- en instructieproces.
… kan helpen om gerichte feedback te geven of om de leerlingen elkaar peerfeedback te laten geven waarmee ze aan de slag kunnen.
… kan helpen om doelgericht te differentiëren in de loop van het leerproces.
... verhoogt de doelgerichtheid van het leerproces. Hierdoor leren de leerlingen datgene wat je beoogt dat ze leren.
Achterwaarts ontwerpen is niet eenvoudig. Het vergt vakinhoudelijke kennis en voldoende inzicht in en begrip van het onderwijsontwerp (of curriculum). Hieraan ontbreekt het soms bij startende leraren. Samenwerking en overleg met vakcollega’s kan aangewezen zijn.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Biggs, J., & Tang., C. (2011). Teaching for quality learning at university. (4de editie ). Open University press.
HZ University of Applied Sciences. (2016, 9 juni). 2016 06 03 Symposium Leren van Toetsen [Video]. Youtube. Geraadpleegd op 14 maart 2023, van /watch?v=uuujDtgaLlI&t=2732s
Kelting-Gibson, L.M. (2005). Comparison of curriculum development practices. Educational Research Quarterly. 29(1), 26-36.
Kneyber, R., Sluijsmans, D., Devid, V., & Wilde López B. (2022). Formatief handelen. Van instrument naar ontwerp. Culemborg: Phronese.
Loughland, T. & Parkes, L.J. (2004). Backward mapping and the big idea: Employing social constructionist theory in curriculum planning. Australian Teacher Education Association Conference.
Mohamud, A., & Fleck, D. (2010). Alignment of standards, assessment and instruction: Implications for English language learners in Ohio. Theory Into Practice. 49. 129-136.
Sluijsmans, D., & Kneyber, R. (2016). Toetsrevolutie. Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs. Culemborg: Uitgeverij Phronese.
Sluijsmans, D., & Devid, V. (2023, 5 februari). De didactische routekaart als kompas voor formatief handelen. Toetsrevolutie. Geraadpleegd op 5 februari 2023, van /?p=4846
Wiggins, G., & McTighe, J. (1998). Understanding by design. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.