Over het algemeen gebruik ik de evaluaties die bij een bepaalde methode horen. Ik ga ervan uit dat deze voldoen aan alle eisen. Veel van de collega’s maken hun eigen evaluatiemateriaal. Op termijn zou ik dit ook graag doen, maar ik ben nog een beetje onzeker. Het is me niet volledig duidelijk waar ik allemaal op moet letten om een goede evaluatie op te stellen.
Beschrijving
Door te evalueren probeer je een beeld te krijgen in hoeverre leerlingen de leerdoelen beheersen. Deze informatie kan je zowel inzetten om het leerproces bij te sturen (door bijvoorbeeld te differentiëren) als om het leerproces te beoordelen (met bijvoorbeeld een punt). Gelijk welk evaluatie-instrument je opstelt en afneemt, het is altijd belangrijk dat je de kwaliteit en objectiviteit bewaakt. Enkel zo zorg je ervoor dat je een juist beeld krijgt van de beheersing van leerlingen en dat je op basis hiervan correcte beslissingen neemt.
Voordelen
Je denkt actief na over de leerdoelen, en over de evaluatiemethoden waarmee je deze in kaart kan brengen. Dit zorgt voor een constructieve afstemming tussen de leerdoelen, de onderwijsactiviteiten en de summatieve evaluatie.
Op basis van een kwalitatief opgesteld en afgenomen evaluatie-instrument kan je correcte uitspraken doen over de mate waarin leerlingen de leerdoelen beheersen. Zo kan je het instructie- en leerproces effectief laten aansluiten bij de behoeften van leerlingen en correcte beslissingen nemen in functie van hun onderwijsloopbaan.
Door proactief na te denken over de kwaliteit van een evaluatie-instrument voorkom je stress en frustraties. Zowel bij jezelf als bij de leerlingen.
De kwaliteit van een evaluatiesysteem hangt samen met 10 criteria (meer kan je hier lezen). Wees je ervan bewust dat één evaluatie-instrument nooit kan voldoen aan al deze kwaliteitscriteria. Toch is het van belang dat je elke evaluatie met de grootste zorgvuldigheid opstelt en afneemt, ongeacht het doel (formatief of summatief). Een formatief evaluatiemoment stel je kwalitatief op zodat het je specifieke informatie oplevert, die je gebruikt om het instructie- en leerproces te verbeteren.
Bij 'aan de slag in de klas' lees je meer over het opstellen en afnemen van een summatief evaluatie-instrument.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Conole, G., & Warburton, B. (2005). A review of computer-assisted assessment. ALT-J, Research in Learning Technology, 13(1), 17-31. Doi:10.1080/0968776042000339772.
De Backer, F. & Philips, I. (2013). Toolkit breed evalueren competenties Nederlands in het secundair onderwijs. Geraadpleegd via /nl/toolkit-breed-evalueren-competenties-nederlands-in-het-secundair-onderwijs
Harré, K., Smeyers, L., Vanhoof, J., Dattoli, M., & Pinceel, K. (2014). Evaluatiepraktijk op school. 10 pijlers voor een kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie. ASP Onderwijs. Brussel: ASP.
Kuiper, R. (2015). Werkt dat, een tienervriendelijk rooster? De Volkskrant. Geraadpleegd op 6 januari 2023, van /nieuws-achtergrond/werkt-dat-een-tienervriendelijk-rooster~b33888b9/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=free&utm_campaign=shared%20content&hash=7fe84e04d961268fd6d0567114da4216653432da
Maassen, N., & Otter, D. (2015). Eerste hulp bij toetsen. Grip op toetskwaliteit. Enschede : RCEC, Universiteit Twente
Sluijsmans, D., Peeters, A., Jakobs, L., & Weijzen, S. (2012). De kwaliteit van toetsing onder de loep. Onderwijsinnovatie. 4. 17-25.
van Berkel , H. (1999). Zicht op toetsen. Toetsconstructie in het hoger onderwijs. Assen: Van Gorcum
Vandeputte, S., & Matheeuws, K. (2016). Handvatten om breed evalueren waar te maken. Impuls, 46(3), 122-130.
Van Petegem, P. & Vanhoof, J. (2002). Evaluatie op de testbank. Een handboek voor het ontwikkelen van alternatieve evaluatievormen. Mechelen: Wolters Plantyn.