PROEV werd ontwikkeld door een consortium o.l.v. UGent en UAntwerpen, i.o.v. het Departement Onderwijs en Vorming

Een evaluatie-instrument kwalitatief opstellen en afnemen

Over het algemeen gebruik ik de evaluaties die bij een bepaalde methode horen. Ik ga ervan uit dat deze voldoen aan alle eisen. Veel van de collega’s maken hun eigen evaluatiemateriaal. Op termijn zou ik dit ook graag doen, maar ik ben nog een beetje onzeker. Het is me niet volledig duidelijk waar ik allemaal op moet letten om een goede evaluatie op te stellen.
Leraar Nederlands (1e graad secundair onderwijs)

Beschrijving

Door te evalueren probeer je een beeld te krijgen in hoeverre leerlingen de leerdoelen beheersen. Deze informatie kan je zowel inzetten om het leerproces bij te sturen (door bijvoorbeeld te differentiëren) als om het leerproces te beoordelen (met bijvoorbeeld een punt). Gelijk welk evaluatie-instrument je opstelt en afneemt, het is altijd belangrijk dat je de kwaliteit en objectiviteit bewaakt. Enkel zo zorg je ervoor dat je een juist beeld krijgt van de beheersing van leerlingen en dat je op basis hiervan correcte beslissingen neemt.

Voordelen

  • Je denkt actief na over de leerdoelen, en over de evaluatiemethoden waarmee je deze in kaart kan brengen. Dit zorgt voor een constructieve afstemming tussen de leerdoelen, de onderwijsactiviteiten en de summatieve evaluatie.

  • Op basis van een kwalitatief opgesteld en afgenomen evaluatie-instrument kan je correcte uitspraken doen over de mate waarin leerlingen de leerdoelen beheersen. Zo kan je het instructie- en leerproces effectief laten aansluiten bij de behoeften van leerlingen en correcte beslissingen nemen in functie van hun onderwijsloopbaan.

  • Door proactief na te denken over de kwaliteit van een evaluatie-instrument voorkom je stress en frustraties. Zowel bij jezelf als bij de leerlingen.  

De kwaliteit van een evaluatiesysteem hangt samen met 10 criteria (meer kan je hier lezen). Wees je ervan bewust dat één evaluatie-instrument nooit kan voldoen aan al deze kwaliteitscriteria. Toch is het van belang dat je elke evaluatie met de grootste zorgvuldigheid opstelt en afneemt, ongeacht het doel (formatief of summatief). Een formatief evaluatiemoment stel je kwalitatief op zodat het je specifieke informatie oplevert, die je gebruikt om het instructie- en leerproces te verbeteren.

Bij 'aan de slag in de klas' lees je meer over het opstellen en afnemen van een summatief evaluatie-instrument.

Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.

Bronnen
lees meer
Het één per één beoordelen van opdrachten van leerlingen, al dan niet aan de hand van vooropgestelde kwaliteitscriteria.
Een evaluatieresultaat is betrouwbaar wanneer het niet wordt beïnvloed door niet-relevante factoren. Het resultaat weerspiegelt de mate waarin een leerling de leerdoelen beheerst.
De zorg die alle leerlingen nodig hebben om zich te kunnen ontplooien en om gebruik te kunnen maken van hun talenten en mogelijkheden.
De mate waarin het werkgeheugen wordt belast. Om het leerproces te bevorderen, dien je de cognitieve belasting te optimaliseren.
Een cluster van kennis, vaardigheden en attitudes die leerlingen in complexe contexten kunnen toepassen.
De neiging om nieuwe informatie zodanig op te zoeken en/of te filteren dat deze de eigen ideeën, opvattingen en/of hypothesen bevestigt.
In een constructief afgestemd onderwijsproces zijn de leerdoelen, de (summatieve) evaluatie en de onderwijs- en leeractiviteiten op elkaar afgestemd.
In een constructief afgestemd onderwijsproces zijn de leerdoelen, de (summatieve) evaluatie en de onderwijs- en leeractiviteiten op elkaar afgestemd.
Een overzicht van de criteria die worden gebruikt om een opdracht te beoordelen. Het geeft aan waaraan een opdracht dient te voldoen en welke aspecten van belang zijn.
Het proactief, positief en planmatig omgaan met verschillen tussen leerlingen (interesses, leerstatus en leerprofiel) met als doel om een maximaal leerrendement voor alle leerlingen te realiseren op het vlak van motivatie, leerwinst en leerefficiëntie.
Het vermogen van leerlingen om informatie van verschillende bronnen te aanvaarden en te gebruiken om de kwaliteit van hun werk te verbeteren.
Het krijgen van te veel feedback waardoor leerlingen overrompeld worden en niet meer aan de slag kunnen met de feedback.
Aanpakken waarmee je het leerproces op de korte termijn bewust bemoeilijkt waardoor leerlingen harder moeten nadenken. Dit is gewenst omdat het op lange termijn voor leerwinst zorgt.
Het beschouwen van intelligentie als iets dat niet vaststaat, maar als iets kneedbaar. Personen met een growth mindset hebben de overtuiging dat capaciteiten ontwikkeld kunnen worden.
De neiging om een persoon (leerling) positief te beoordelen, gebaseerd op één positief aspect.
De neiging om een persoon (leerling) negatief te beoordelen, gebaseerd op één negatief aspect.
De moeilijkheid om je als expert te verplaatsen in de situatie van personen die bepaalde kennis (nog) niet hebben. Hoe meer kennis je hebt, hoe moeilijker om in te schatten hoe het is om deze kennis niet te hebben.
Een mentaal beeld van welk kwaliteitsniveau wordt verwacht, hoe verschillende kwaliteitsniveaus eruitzien en hoe je kan komen tot het nagestreefde kwaliteitsniveau.
De criteria die worden gehanteerd om te beoordelen in hoeverre een evaluatie succesvol was (= evaluatiecriteria, succescriteria).
De leerdoelen omschrijven wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het einde van een leerproces. In deze tool wordt onder leerdoelen zowel de eindtermen, leerplandoelen als concrete lesdoelen verstaan die leraren kunnen nastreven.
De wijze waarop leerlingen leren. Verschillen in leerprofiel hebben vooral te maken met de leerstrategieën en de leervoorkeuren voor bepaalde activiteiten.
Wat leerlingen al kennen en kunnen. Verschillen in leerstatus uiten zich voornamelijk op (meta)cognitief vlak, maar gaan ook over verschillen op sociaal-affectief en (psycho)motorisch vlak.
Het spreiden van leermomenten doorheen de tijd om zo tot een hoger leereffect te komen.
Een evaluatie-instrument is valide wanneer het meet wat je beoogt te meten.
De maatregelen die het zorgteam neemt in samenspraak met leerling, ouders en leraren. Het doel is om leerlingen die extra zorg nodig hebben te ondersteunen om de gestelde leerdoelen te bereiken.
Het vertrouwen in de eigen bekwaamheid om een opdracht tot een goed einde te kunnen brengen.
Het vermogen om het eigen leren te plannen, te monitoren en te evalueren.
Het in eigen woorden uitleggen van de leerstof.