Doel professionaliseringstool
Deze professionaliseringstool, in de vorm van de PROEV-website, is er voor leraren, beleidsmedewerkers, graad- en zorgcoördinatoren, of schoolleiders - kortom: iedere onderwijsprofessional. Hij maakt je vertrouwd met de principes van een sterke evaluatiepraktijk en een krachtig evaluatiebeleid. De evaluatiepraktijken van leraren en het evaluatiebeleid van scholen blijken immers dé sleutel tot het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs dat de leer- en ontwikkelingskansen van álle leerlingen maximaliseert.
De tool biedt concrete handvatten waarmee leraren en schoolleiders zich op het volledige continuüm van evaluatie kunnen bewegen. Ze komen hiermee ook tegemoet aan de eisen van een kwalitatieve evaluatiepraktijk en effectief evaluatiebeleid.
Schoolbreed professionaliseren
Idealiter zet je de materialen van de website niet individueel, maar wel breder in: met een kernteam, een vakgroep, een groep leraren uit dezelfde graad of het hele schoolteam.
Praktijkdeskundigen bevestigen dit:
Met evaluatie raak je aan de essentie van het schoolse gebeuren. Door hierop in te zetten, werk je rechtsreeks aan de hele onderwijskwaliteit. Hoe meer mensen hierbij betrokken worden, hoe sterker je dit als school maakt en hoe effectiever het wordt. Jullie bieden hier een totaalpakket aan, met zowel materialen voor schoolleiders als voor leraren. Ik denk dat het een antwoord biedt op wat veel scholen zoeken.
Als je de invloed van professionalisering wil voelen tot in de klas, als je echt wil slagen, dan moet je mensen betrekken. Je moet een zo groot mogelijk deel van het team mobiliseren, anders bloedt het dood. Een kernteam kan ervoor zorgen dat een bepaald onderwerp leeft en blijft leven binnen de school.
Ook de wetenschappelijke literatuur promoot een collaboratieve, schoolbrede professionalisering, om diverse redenen:
Een doelgerichte, stapsgewijze samenwerking en sociale steun kunnen van doorslaggevend belang zijn voor de effectiviteit van een professionaliseringstraject.
Onderlinge interactie, samenwerking en overleg tussen collega’s verhoogt de motivatie en zorgt voor een krachtige vorm van professioneel leren
Effectieve feedback geldt als één van de sterkste positieve invloeden op het leerproces. Zo ook bij leraren.
Leraren leren op verschillende manieren: in hun klas, op school, in vormingen, via co-teaching of mentoring, reflecteren over lessen, groepsdiscussies, enzovoort. Het leren van collega’s is een krachtige aanvulling bij formeel leren.
Schoolleiders spelen een cruciale rol in de effectieve organisatie en implementatie van professionaliseringstrajecten. Een weloverwogen, geplande en procesmatige implementatie die voldoende tijd, ruimte en ondersteuning voorziet, verhoogt de kans op succesvolle professionalisering.
Het evaluatiebeleid van scholen is van invloed op de evaluatiepraktijken van leraren. Desondanks weten we dat het evaluatiebeleid in scholen vaak niet breed gedragen is of zelfs onbestaand is. Evaluatie is nog te veel een zaak van individuele leraren die veelal geïsoleerd werken.
Beausaert, S. (2016). Leren van elkaar is efficiënter dan formeel leren. Klasse.
Borko, H. (2004). Professional development and teacher training: Mapping the terrain. Educational Researcher, 33(8), 3-15.
Burgess, S., Rawal, S. & Taylor, E.S. (2021). Teacher peer observation and student test scores: Evidence from a field experiment in English secondary schools. Journal of Labor Economics 39 (4): 1155-1186.
Desimone, L. M. (2009). Improving impact studies of teachers’ professional development: Toward better conceptualizations and measures. Educational Researcher, 38(3), 181-199.
Collin, J., & Smith, E. (2021). Effective Professional Development. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/effective-professional-development/EEF-Effective-Professional-Development-Guidance-Report.pdf?v=1683564991
Collin, J., & Quigley, A. (2021). Teacher Feedback To Improve Pupil Learning. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/feedback/Teacher_Feedback_to_Improve_Pupil_Learning.pdf?v=1682698186
Geyskens, J., Donche, V., & Van Petegem, P. (2010). Effectieve feedback als hefboom voor begeleid zelfstandig leren. Volume 25. P15-38.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.
Kelchtermans, G., & Ballet, K. (2009). Geef eens een voorbeeld. Mechelen: Plantyn.
Merchie, E., Tuytens, M., Devos, G., & Vanderlinde, R. (2016). Hoe kan je de impact van professionalisering voor leraren in kaart brengen? Brussel: Departement Onderwijs en Vorming.
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2020). Teaching walkthrus. John Catt Educational Ltd. Woodbridge.
van den Boom-Muilenberg, E., Poortman, C., de Vries, S., Schildkamp, K., & van Veen, K. (2021). Leiderschap voor onderwijsontwikkeling: Van idee naar duurzame PLG. Uitgeverij Phronese.
Van Droogenbroeck, F., Lemblé, H., Bongaerts, B., Spruyt, B., Siongers, J., & Kavadias, D. (2020). TALIS 2018 Vlaanderen - Volume II. Brussel: Vrije Universiteit Brussel.
Vanhoof, J., Portael, L., & De Maeyer, S. (2013). Beleid en praktijk inzake leerlingevaluatie in Vlaamse secundaire scholen [Ongepubliceerd artikel]. Universiteit Antwerpen.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2015). Embedding formative assessment. Practical techniques for k-12 classrooms. West Palm Beach, FL: Learning Sciences International.
Ysenbaert, J., Van Houtte, M., & Van Avermaet, P. (2020). Assessment policies and practices in contexts of diversity: unravelling the tensions. EDUCATIONAL ASSESSMENT EVALUATION AND ACCOUNTABILITY, 32(2), 107–126. /10.1007/s11092-020-09319-7.