Met evaluatie raak je aan de essentie van het schoolse gebeuren. Door hierop in te zetten, werk je rechtsreeks aan onderwijskwaliteit.
De kwaliteitsverwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs werden tijdens het schooljaar 2016-2017 vastgelegd in het Referentiekader voor onderwijskwaliteit (kortom: het OK). Dit OK bevat vier rubrieken (1. resultaten en effecten, 2. ontwikkeling stimulerend, 3. kwaliteitsontwikkeling en 4. beleid) en deelrubrieken. De kwaliteitsverwachtingen zijn verduidelijkt in kwaliteitsbeelden, die ook richting geven aan de kwaliteitsschalen die de onderwijsinspectie hanteert. Het OK stimuleert scholen om een eigen (kwaliteits)beleid op te stellen en een eigen koers uit te tekenen. Het bevordert de dialoog tussen verschillende onderwijspartners: het creëert een duidelijke taal om te spreken over kwaliteit en ontwikkeling.
Het OK is opgesteld in opdracht van de Minister van Onderwijs en kwam voort uit de samenwerking tussen Katholiek Onderwijs Vlaanderen, GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen, Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten, Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers en de onderwijsinspectie. Ook leerlingen, cursisten, ouders, schoolteams en andere betrokkenen werkten hier intensief aan mee. Het is met andere woorden een breed gedragen referentiekader dat geldt voor alle onderwijsniveaus en -vormen, met uitzondering van het hoger onderwijs. Meer informatie over het OK kan je hier vinden.
Leerlingenevaluatie heeft een centrale plaats in de dagelijkse onderwijspraktijk en binnen het bredere kader van onderwijskwaliteit. Het OK ziet leerlingenevaluatie als een belangrijk onderdeel van een kwalitatief goed onderwijsproces: aandacht voor de kwaliteit van leerlingenevaluatie sluit aan bij enkele ruimere kwaliteitsverwachtingen.
Dit roept de vraag op hoe deze professionaliseringstool kadert binnen het OK. Aan welke kwaliteitsverwachtingen kan je als school werken door een professionaliseringstraject uit te rollen vanuit een doeltreffend evaluatiebeleid? Dit vind je beknopt terug in Figuur 1. De kwaliteitsverwachtingen waarop je rechtsreeks of onrechtstreeks kan inzetten, staan in het groen.