PROEV werd ontwikkeld door een consortium o.l.v. UGent en UAntwerpen, i.o.v. het Departement Onderwijs en Vorming

Als onderdeel van de aanvangsbegeleiding observeerde ik de lessen van drie collega’s: een vakcollega, een ervaren collega en een collega die een totaal ander vak geeft. Ik heb hier veel uit geleerd en meegenomen in mijn eigen lessen. Na de aanvangsbegeleiding zijn deze observaties jammer genoeg gestopt. Er blijken niet veel collega’s te zijn die hun deur willen openzetten voor een bezoekje.
Leraar biotechnieken (tweede graad secundair onderwijs)

Beschrijving

Scholen hebben vaak onbewust veel kennis en expertise in huis. Het delen van deze kennis, ideeën, opvattingen en goede praktijken binnen de school is een efficiënte en effectieve methode om te professionaliseren. Hiervoor kan je een collegiale visitatie (hospiteren) organiseren.

Dit houdt in dat collega’s bij elkaar op bezoek - op visite - gaan om elkaars manier van werken te observeren en om samen te reflecteren over vooraf vastgestelde en gedeelde doelen. Deze observatie en reflectie hebben als doel dat beide collega’s iets leren.

Voordelen

  • Het leren van collega’s is een krachtige aanvulling bij formeel leren.  

  • Uit internationaal vergelijkend onderzoek (TALIS) over leraren en schoolleiders blijkt dat hoog presterende landen frequenter inzetten op samenwerking, co-teaching en collegiale visitatie.

  • Collegiale visitatie heeft een positieve impact op de (didactische) kennis en vaardigheden van leraren en kan hun opvattingen en attituden verruimen.

  • Collegiale visitatie heeft een positieve invloed op zowel de leraar die observeert als op de leraar die wordt geobserveerd, ongeacht de ervaring van de leraar.

    • De leraar die observeert, profiteert doordat hij of zij ideeën en praktijkvoorbeelden ziet, om nadien uit te testen in de eigen praktijk. Bovendien stimuleert het geven van peerfeedback reflectie over het eigen presteren en de eigen praktijk.

    • De geobserveerde leraar profiteert om verschillende redenen. Ten eerste krijgt hij of zij persoonlijke feedback, wat zelden voorkomt. Ten tweede kan gezamenlijke reflectie sterktes en aandachtspunten blootleggen en aanpassingen in de klasaanpak in gang zetten. Ten slotte leveren leraren die weten dat ze geobserveerd worden een extra inspanning bij hun voorbereiding, monitoring en zelfreflectie.

  • Doordat leraren kennis, vaardigheden en strategieën aanleren in de eigen context, verhoogt de kans op toepassing in de eigen klaspraktijk.  

  • Collegiale visitatie kan, via de veranderende onderwijspraktijk van leraren, resulteren in hogere leeruitkomsten van leerlingen.

  • Het is een goedkope en tijdsefficiënte vorm van professionalisering, door dure (extern aangeboden) nascholingen en verplaatsingen te vermijden.

  • Collegiale visitatie heeft een positieve invloed op de cultuur en de beleidsvoering van scholen: leraren werken minder op hun eiland en de deuren gaan open. Dit kan de gezamenlijke doelgerichtheid, ondersteunende relaties en het reflectief vermogen binnen het schoolteam bevorderen.

Een effectieve collegiale visitatie: 7 tips

Op deze website promoten we samenwerking en gezamenlijke reflectie. Hierbij hoort een observatie- en reflectiedocument voor collegiale visitatie, dat je bij verschillende concrete methodieken (in aan de slag in de klas) terugvindt. Hieronder vind je een aantal tips om de effectiviteit van collegiale visitatie te garanderen.

Tip 1: Observeer doelgericht

Een collegiale visitatie gaat verder dan een simpel klasbezoek. De observatie vertrekt vanuit een duidelijk doel dat vooraf samen is vastgelegd. Idealiter is dit doel gebaseerd op duidelijk waarneembaar leerlinggedrag en beschrijft het met welke activiteiten je dit gedrag wil bekomen. Een concreet doel geeft richting aan de observatie en maakt het mogelijk om te reflecteren in hoeverre het vooropgestelde doel is behaald. De focus op leerlinggedrag maakt een collegiale visitatie ook minder bedreigend.

Tip 2: Organiseer een feedbackgesprek

Een reflectie- en feedbackgesprek is een essentieel onderdeel van een collegiale visitatie. Feedback geldt immers als één van de sterkste invloeden op het leerproces. Bovendien heeft peerfeedback een positieve invloed op zowel de feedbackontvanger als de -gever.

Tip 3: Garandeer veiligheid

Een collegiale visitatie is pas zinvol wanneer dit binnen een veilig klimaat plaatsvindt. Dit betekent dat leraren kunnen experimenteren en fouten mogen maken, zonder dat er iets op het spel staat. Koppel een collegiale visitatie dus nooit aan een formeel evaluatie- of functioneringsgesprek. Dit verhoogt stress en angst en verlaagt het leereffect.

Tip 4: Draai de rollen om

De rollen omdraaien bevordert het gevoel van veiligheid. Het maakt collega’s gelijkwaardig: ze zullen beiden feedback geven en ontvangen. Bovendien weten we dat zowel de observator als de geobserveerde collega ervan profiteert.

Tip 5: Faciliteer collegiale visitatie

De drukke agenda van leraren is de voornaamste reden om niet te professionaliseren. Om collegiale visitatie te integreren in de schoolwerking, is het nodig dit te faciliteren. Het uurroosterteam kan bijvoorbeeld samenwerking structureel inplannen door collega’s samen vrij te roosteren. De school kan opnameapparatuur voorzien om lessen op te nemen en te bespreken als fysieke aanwezigheid onmogelijk is.

Door tijd en ruimte te voorzien voor collegiale visitatie, wordt duidelijk dat je de professionele ontwikkeling van het schoolteam hoog in het vaandel draagt. Dit kan de gedragenheid en motivatie bevorderen.

Tip 6: Kijk verder dan je neus lang is

Het loont de moeite om verder te kijken dan het eigen vak of de eigen school. Durf eens over het muurtje te kijken en vak- en schooloverschrijdend te werken. Dit levert vaak interessante nieuwe kennis en inzichten op die je kan vertalen naar de eigen context.

Tip 7: Verplicht niet

Het heeft niet veel zin om leraren te verplichten tot collegiale visitatie. Een directeur secundair zei hierover het volgende:

Ik denk dat verplichten enkel zal leiden tot demotivatie. Het lijkt me interessanter om aan de cultuur te werken en het stap voor stap op te nemen in de schoolwerking. Je kan het bijvoorbeeld met leraren laten meegroeien via de aanvangsbegeleiding of je kan er reclame voor maken door collega’s aan het woord te laten tijdens een vakgroep- of personeelsvergadering. Het moet een positief verhaal worden waar het team achter staat, niet iets dat de schoolleiding oplegt.

Observatie- en feedbackdocument

Hieronder vind je een observatie- en feedbackdocument voor collegiale visitatie.

Het document helpt om, samen met een collega, een doel voor de observatie te bepalen en samen te reflecteren over het al dan niet behalen van dit doel. Als leraren samenwerken in een professionele leergemeenschap, kan je tijdens deze samenkomsten ruimte voorzien om doelen op te stellen en afspraken te maken.

Het document vind je ook terug bij verschillende methodieken van aan de slag in de klas.

Bronnen
open
  • Beausaert, S. (2016). Leren van elkaar is efficiënter dan formeel leren. Klasse.

  • Burgess, S., Rawal, S. & Taylor, E.S. (2021). Teacher peer observation and student test scores: Evidence from a field experiment in English secondary schools. Journal of Labor Economics 39 (4): 1155-1186.

  • de Boer, H., Van Hoffen, Z., Kamphof, G., Veenstra, T., & von Weihrother, J. (2013). Visitatie, een krachtig middel voor onderwijsontwikkeling. Amersfoort: CPS

  • Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press.

  • Timperley, H. (2010). Using Evidence in the Classroom for Professional Learning. New Zealand: University of Auckland.

  • Van Droogenbroeck, F., Lemblé, H., Bongaerts, B., Spruyt, B., Siongers, J., & Kavadias, D. (2020). TALIS 2018 Vlaanderen - Volume II. Brussel: Vrije Universiteit Brussel.

  • Vanhoof, J., & Van Petegem, P. (2017). Doeltreffend schoolbeleid. Praktijkboek beleidsvoerend vermogen in scholen. Leuven: Uitgeverij Acco.

  • Van Petegem, P., & Cautreels, P. (2006). Collegiale visitatie: een strategisch instrument voor schoolintwikkeling. Impuls, 37(2), 60-74.

Het één per één beoordelen van opdrachten van leerlingen, al dan niet aan de hand van vooropgestelde kwaliteitscriteria.
Een evaluatieresultaat is betrouwbaar wanneer het niet wordt beïnvloed door niet-relevante factoren. Het resultaat weerspiegelt de mate waarin een leerling de leerdoelen beheerst.
De zorg die alle leerlingen nodig hebben om zich te kunnen ontplooien en om gebruik te kunnen maken van hun talenten en mogelijkheden.
De mate waarin het werkgeheugen wordt belast. Om het leerproces te bevorderen, dien je de cognitieve belasting te optimaliseren.
Een cluster van kennis, vaardigheden en attitudes die leerlingen in complexe contexten kunnen toepassen.
De neiging om nieuwe informatie zodanig op te zoeken en/of te filteren dat deze de eigen ideeën, opvattingen en/of hypothesen bevestigt.
In een constructief afgestemd onderwijsproces zijn de leerdoelen, de (summatieve) evaluatie en de onderwijs- en leeractiviteiten op elkaar afgestemd.
In een constructief afgestemd onderwijsproces zijn de leerdoelen, de (summatieve) evaluatie en de onderwijs- en leeractiviteiten op elkaar afgestemd.
Een overzicht van de criteria die worden gebruikt om een opdracht te beoordelen. Het geeft aan waaraan een opdracht dient te voldoen en welke aspecten van belang zijn.
Het proactief, positief en planmatig omgaan met verschillen tussen leerlingen (interesses, leerstatus en leerprofiel) met als doel om een maximaal leerrendement voor alle leerlingen te realiseren op het vlak van motivatie, leerwinst en leerefficiëntie.
Het vermogen van leerlingen om informatie van verschillende bronnen te aanvaarden en te gebruiken om de kwaliteit van hun werk te verbeteren.
Het krijgen van te veel feedback waardoor leerlingen overrompeld worden en niet meer aan de slag kunnen met de feedback.
Aanpakken waarmee je het leerproces op de korte termijn bewust bemoeilijkt waardoor leerlingen harder moeten nadenken. Dit is gewenst omdat het op lange termijn voor leerwinst zorgt.
Het beschouwen van intelligentie als iets dat niet vaststaat, maar als iets kneedbaar. Personen met een growth mindset hebben de overtuiging dat capaciteiten ontwikkeld kunnen worden.
De neiging om een persoon (leerling) positief te beoordelen, gebaseerd op één positief aspect.
De neiging om een persoon (leerling) negatief te beoordelen, gebaseerd op één negatief aspect.
De moeilijkheid om je als expert te verplaatsen in de situatie van personen die bepaalde kennis (nog) niet hebben. Hoe meer kennis je hebt, hoe moeilijker om in te schatten hoe het is om deze kennis niet te hebben.
Een mentaal beeld van welk kwaliteitsniveau wordt verwacht, hoe verschillende kwaliteitsniveaus eruitzien en hoe je kan komen tot het nagestreefde kwaliteitsniveau.
De criteria die worden gehanteerd om te beoordelen in hoeverre een evaluatie succesvol was (= evaluatiecriteria, succescriteria).
De leerdoelen omschrijven wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het einde van een leerproces. In deze tool wordt onder leerdoelen zowel de eindtermen, leerplandoelen als concrete lesdoelen verstaan die leraren kunnen nastreven.
De wijze waarop leerlingen leren. Verschillen in leerprofiel hebben vooral te maken met de leerstrategieën en de leervoorkeuren voor bepaalde activiteiten.
Wat leerlingen al kennen en kunnen. Verschillen in leerstatus uiten zich voornamelijk op (meta)cognitief vlak, maar gaan ook over verschillen op sociaal-affectief en (psycho)motorisch vlak.
Het spreiden van leermomenten doorheen de tijd om zo tot een hoger leereffect te komen.
Een evaluatie-instrument is valide wanneer het meet wat je beoogt te meten.
De maatregelen die het zorgteam neemt in samenspraak met leerling, ouders en leraren. Het doel is om leerlingen die extra zorg nodig hebben te ondersteunen om de gestelde leerdoelen te bereiken.
Het vertrouwen in de eigen bekwaamheid om een opdracht tot een goed einde te kunnen brengen.
Het vermogen om het eigen leren te plannen, te monitoren en te evalueren.
Het in eigen woorden uitleggen van de leerstof.