PROEV werd ontwikkeld door een consortium o.l.v. UGent en UAntwerpen, i.o.v. het Departement Onderwijs en Vorming

We hebben een beperkt emmertje energie. Dit moeten we spenderen aan wat er echt toe doet. Daar moeten we dus tijd voor vrijmaken.
Directeur secundair onderwijs
Ik zou me verder willen ontwikkelen en professionaliseren, maar ik vind de tijd niet. Ik heb nu al het gevoel dat ik niet rond geraak met mijn werk. Laat staan dat ik mee aansluit bij een kernteam of dat ik een nascholing volg na de uren.
Leraar lager onderwijs
Figuur 1: Hoe schoolbreed professionaliseren?

Beschrijving

Professionaliseren van leraren is een uitdaging in het Vlaamse onderwijs. De grootste boosdoener hiervoor is de beperkte tijd.

Om de schaarse tijd van leraren zo zinvol mogelijk in te vullen en het slagen van een professionalisering te garanderen, is het cruciaal om eerst de prioriteiten te bepalen en dan voldoende tijd vrij te maken.

Voordelen

  • Door tijd te creëren om te professionaliseren, wordt duidelijk dat je de professionele ontwikkeling van het schoolteam hoog in het vaandel draagt. Dit kan de gedragenheid en motivatie verder bevorderen.

  • Door voldoende tijd vrij te maken kan professionalisering leiden tot gedragsveranderingen bij leraren, die een impact hebben op de leeruitkomsten van leerlingen

Tijd maken voor het kernteam

Bij de werkwijze om schoolbreed te professionaliseren (Figuur 1) ligt veel verantwoordelijkheid in handen van een kernteam. Om ervoor te zorgen dat de leden van het kernteam hun verantwoordelijkheid kunnen opnemen en de professionalisering kunnen dragen, moeten ze over de nodige kennis en vaardigheden beschikken. Deze kunnen ze vergaren door afwisselend individueel en collectief aan de slag te gaan.

Het werken met een kernteam is niet in elke context aangeraden of mogelijk. Bekijk binnen je eigen context of dit de meest aangewezen werkwijze is.

In de huidige onderwijscontext is het niet vanzelfsprekend om leraren regelmatig samen te brengen. Het vrij maken van tijd vergt van beleidsteams de nodige creativiteit, vooruitziendheid en organisatievermogen.

Hieronder vind je een aantal voorstellen die we ontlenen aan het Potential-traject en verder aanvullen met eigen suggesties.

Pedagogische studiedag

Tijdens een pedagogische studiedag kan je de leden van het kernteam vrijstellen van deelname aan het ‘normale’ programma. Zo krijgen ze tijd en ruimte om samen te komen rond leerlingenevaluatie.

Samen vrijroosteren

Van zodra er duidelijkheid is over de samenstelling van het kernteam kan het uurroosterteam hier rekening mee houden. Dit team probeert de deelnemende leraren, in de mate van het mogelijke, op eenzelfde dag of moment vrij te roosten zodat er tijd vrijkomt om samen te komen.

Interessante momenten zijn het laatste lesuur van de voormiddag, het eerste uur van de namiddag, of het laatste uur van de dag.

Vrijstellen van toezicht

Leraren die zich engageren in een kernteam kan je vrijstellen van andere tijdrovende taken, zoals een speeltijd-, studie-, fietsenstalling- of examentoezicht. Hiermee wordt hun deelname aan het kernteam geen ‘en-en-verhaal’, en dat is goed voor de motivatie.

Vrijstellen van begeleiding

Je kan leden van het kernteam ook vrijstellen van begeleiding tijdens uitstappen of extra-murosactiviteiten of bijkomende activiteiten buiten de uren (sportdag, museumbezoek, schoolfeest, opendeurdag, …).

Zeker als je aan de slag wil gaan met het volledige schoolteam zal er enige vindingrijk nodig zijn om hiervoor tijd vrij te maken. Zonder open deuren te willen intrappen, stellen we voor om vak- of parallelcollega's samen vrij te roosteren en van professionalisering een systematisch onderdeel te maken van de agenda van een vakgroep- of personeelsvergadering.

Bronnen
open
  • Kelchtermans, G. (2022). Differentiatie in het kwadraat. De Implementatie van proefprojecten gedifferentieerd onderwijs. Geraadpleegd op: /documenten/bestand.ashx?nr=18003

  • Minnen, J., Verbeylen, J. & I. Glorieux. (2018). Onderzoek naar de tijdsbesteding van leraren in het basis- en secundair onderwijs. Brussel: Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep TOR

  • Van Droogenbroeck, F., Lemblé, H., Bongaerts, B., Spruyt, B., Siongers, J., & Kavadias, D. (2020). TALIS 2018 Vlaanderen - Volume II. Brussel: Vrije Universiteit Brussel.

  • Wilssens, M. & Boonen, H. (2019). Samen professionaliseren: een springplank naar inclusie. In: Vantieghem, W. & Van de Putte, I.

Het één per één beoordelen van opdrachten van leerlingen, al dan niet aan de hand van vooropgestelde kwaliteitscriteria.
Een evaluatieresultaat is betrouwbaar wanneer het niet wordt beïnvloed door niet-relevante factoren. Het resultaat weerspiegelt de mate waarin een leerling de leerdoelen beheerst.
De zorg die alle leerlingen nodig hebben om zich te kunnen ontplooien en om gebruik te kunnen maken van hun talenten en mogelijkheden.
De mate waarin het werkgeheugen wordt belast. Om het leerproces te bevorderen, dien je de cognitieve belasting te optimaliseren.
Een cluster van kennis, vaardigheden en attitudes die leerlingen in complexe contexten kunnen toepassen.
De neiging om nieuwe informatie zodanig op te zoeken en/of te filteren dat deze de eigen ideeën, opvattingen en/of hypothesen bevestigt.
In een constructief afgestemd onderwijsproces zijn de leerdoelen, de (summatieve) evaluatie en de onderwijs- en leeractiviteiten op elkaar afgestemd.
In een constructief afgestemd onderwijsproces zijn de leerdoelen, de (summatieve) evaluatie en de onderwijs- en leeractiviteiten op elkaar afgestemd.
Een overzicht van de criteria die worden gebruikt om een opdracht te beoordelen. Het geeft aan waaraan een opdracht dient te voldoen en welke aspecten van belang zijn.
Het proactief, positief en planmatig omgaan met verschillen tussen leerlingen (interesses, leerstatus en leerprofiel) met als doel om een maximaal leerrendement voor alle leerlingen te realiseren op het vlak van motivatie, leerwinst en leerefficiëntie.
Het vermogen van leerlingen om informatie van verschillende bronnen te aanvaarden en te gebruiken om de kwaliteit van hun werk te verbeteren.
Het krijgen van te veel feedback waardoor leerlingen overrompeld worden en niet meer aan de slag kunnen met de feedback.
Aanpakken waarmee je het leerproces op de korte termijn bewust bemoeilijkt waardoor leerlingen harder moeten nadenken. Dit is gewenst omdat het op lange termijn voor leerwinst zorgt.
Het beschouwen van intelligentie als iets dat niet vaststaat, maar als iets kneedbaar. Personen met een growth mindset hebben de overtuiging dat capaciteiten ontwikkeld kunnen worden.
De neiging om een persoon (leerling) positief te beoordelen, gebaseerd op één positief aspect.
De neiging om een persoon (leerling) negatief te beoordelen, gebaseerd op één negatief aspect.
De moeilijkheid om je als expert te verplaatsen in de situatie van personen die bepaalde kennis (nog) niet hebben. Hoe meer kennis je hebt, hoe moeilijker om in te schatten hoe het is om deze kennis niet te hebben.
Een mentaal beeld van welk kwaliteitsniveau wordt verwacht, hoe verschillende kwaliteitsniveaus eruitzien en hoe je kan komen tot het nagestreefde kwaliteitsniveau.
De criteria die worden gehanteerd om te beoordelen in hoeverre een evaluatie succesvol was (= evaluatiecriteria, succescriteria).
De leerdoelen omschrijven wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het einde van een leerproces. In deze tool wordt onder leerdoelen zowel de eindtermen, leerplandoelen als concrete lesdoelen verstaan die leraren kunnen nastreven.
De wijze waarop leerlingen leren. Verschillen in leerprofiel hebben vooral te maken met de leerstrategieën en de leervoorkeuren voor bepaalde activiteiten.
Wat leerlingen al kennen en kunnen. Verschillen in leerstatus uiten zich voornamelijk op (meta)cognitief vlak, maar gaan ook over verschillen op sociaal-affectief en (psycho)motorisch vlak.
Het spreiden van leermomenten doorheen de tijd om zo tot een hoger leereffect te komen.
Een evaluatie-instrument is valide wanneer het meet wat je beoogt te meten.
De maatregelen die het zorgteam neemt in samenspraak met leerling, ouders en leraren. Het doel is om leerlingen die extra zorg nodig hebben te ondersteunen om de gestelde leerdoelen te bereiken.
Het vertrouwen in de eigen bekwaamheid om een opdracht tot een goed einde te kunnen brengen.
Het vermogen om het eigen leren te plannen, te monitoren en te evalueren.
Het in eigen woorden uitleggen van de leerstof.