Ik maak er een sport van om mijn leerlingen zo vaak mogelijk zelf te laten kiezen. Dit kan bijvoorbeeld door twee opties aan te bieden: de oppervlakte berekenen van een voetbalveld of van een theaterzaal. Soms laat ik hen ook vrije keuzes maken waarbij hun interesses volledig worden aangesproken. Het is zeer eenvoudig en de leerlingen appreciëren dit echt. Ik probeer de collega’s te stimuleren ook zo te werken.
Beschrijving
Het aanbieden van keuzemogelijkheden is een eenvoudige manier om in te spelen op de verschillende interesses tussen leerlingen. Je kan keuzes ook inzetten om in te spelen op verschillen in leerprofiel.
Voordelen
Leerlingen kunnen zelf bepalen waarmee ze het liefst aan de slag gaan. Dit kan de motivatie positief beïnvloeden.
Door keuzemogelijkheden aan te bieden die aansluiten bij de leefwereld van leerlingen, wordt iets abstract zeer concreet. Het verhoogt de relevantie van opdrachten die leerlingen maken.
Het kan nieuwe interesses van leerlingen ontwikkelen.
Het is eenvoudig te organiseren, zonder veel extra inspanningen.
Om het even in welke oefening of oefeningenreeks kan je keuzes aanbieden.
Als je de leerlingen een vrije keuze laat maken, kan het voorvallen dat leerlingen keuzestress hebben. Ondersteun de leerlingen die het nodig hebben.
Zie het niet meteen te groots. Het aanbieden van twee opties is al voldoende om aan te sluiten bij de interesses van leerlingen.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Coubergs, C., Struyven, K., Engels, N., Cools, W., & De Martelaer K. (2013). Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen. Leuven: Acco.
Coubergs, C., Struyven, K., Gheyssens, E., & Engels, N. (2015). Het BKD-leerkrachtmodel: binnenklasdifferentiatie realiseren in de klas. Impuls 45(3), 151- 159.
Struyven, K. et al. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Uitgeverij Acco.
Smets W. (2017). Slim differentiëren, praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten, De Boeck: Antwerpen.