Wat lijkt te werken bij de ene leerling, werkt niet voor een andere. Sommigen werken bijvoorbeeld graag en goed samen terwijl anderen het liefst individueel werken, met een koptelefoon om helemaal niet gestoord te worden. Ik laat de leerlingen dan ook zo vaak mogelijk zelf kiezen hoe ze aan het werk gaan.
Beschrijving
Leerlingen hebben verschillende voorkeuren wat betreft leerstrategieën, leeractiviteiten en/of leeromgevingen. Hier kan je op inspelen door keuzes en flexibiliteit aan te bieden en door voldoende variatie aan te brengen in de manieren waarop je lesgeeft.
Voordelen
Leerlingen kunnen zelf bepalen op welke manier ze aan het werk gaan. Dit verhoogt hun motivatie.
Leerlingen zullen kiezen voor de mogelijkheid die het best aansluit bij hun voorkeuren. Hierdoor kunnen ze efficiënter leren.
Het aanbieden van keuzes bevordert de zelfregulatie van leerlingen (meer kan je hier lezen).
Geregeld variëren en keuzes aanbieden, verlaagt stress en frustraties en verhoogt de relevantie van het leerproces.
Door keuzes aan te bieden, kan je bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe voorkeuren van leerlingen.
Het is een eenvoudige manier om te differentiëren. Het vraagt weinig bijkomend voorbereidingswerk.
Het aanbieden van leerstof op verschillende manieren, bijvoorbeeld via beeld én woorden, zorgt ervoor dat leerlingen de leerstof langer onthouden (dual coding).
Zie het niet meteen te groots. Je hoeft leerlingen niet volledig vrij te laten kiezen. Het aanbieden van twee opties kan voldoende zijn om aan te sluiten bij de voorkeuren van leerlingen.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Coubergs, C., Struyven, K., Engels, N., Cools, W., & De Martelaer K. (2013). Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen. Leuven: Acco.
Coubergs, C., Struyven, K., Gheyssens, E., & Engels, N. (2015). Het BKD-leerkrachtmodel: binnenklasdifferentiatie realiseren in de klas. Impuls 45(3), 151- 159.
Struyven, K. et al. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Uitgeverij Acco.
Smets W. (2017). Slim differentiëren, praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten, De Boeck: Antwerpen.