Tijdens de lessen probeer ik zo effectief mogelijk te differentiëren. Met de vakgroep zijn we nu aan het nadenken hoe we gedifferentieerd kunnen evalueren. Het lijkt ons een logisch vervolg. We weten nog niet goed hoe we dit moeten aanpakken én of we dit wettelijk wel mogen.
Beschrijving
Tijdens het leerproces differentiëren leraren vaak om in te spelen op de verschillen tussen leerlingen. Een gedifferentieerde summatieve evaluatie houdt in dat je ook gedifferentieerd nagaat in hoeverre leerlingen de leerdoelen beheersen op het einde van het leerproces.
Veel leraren vragen zich af of dit wel eerlijk en wettelijk toegelaten is. Dat is het zeker: een eerlijke evaluatie betekent niet dat je iedereen gelijk behandelt, maar dat leerlingen gelijkwaardige kansen krijgen. Bovendien staat nergens decretaal geschreven dat een evaluatie voor alle leerlingen identiek hoeft te zijn.
Voordelen
Door gedifferentieerd te evalueren krijgen leerlingen gelijkwaardige kansen om te tonen welke kennis en vaardigheden ze onder de knie hebben.
Indien je differentieert tijdens het leerproces is het logisch dat je ook differentieert tijdens de evaluatie van het leren.
Gedifferentieerd evalueren verhoogt de kansengelijkheid.
Alle leerlingen kunnen successen ervaren, wat hun welbevinden en motivatie verhoogt.
Het heeft een positieve invloed op de prestaties en op het leren van leerlingen.
Door leerlingen inspraak te geven, komt de verantwoordelijkheid meer in handen van de leerlingen. Dit komt hun zelfregulatie (meer info) ten goede.
Je vermijdt stress en frustraties. Bovendien maakt het een evaluatie veiliger.
Bij een gedifferentieerde summatieve evaluatie komen drie randvoorwaarden kijken:
Dezelfde leerdoelen: Gedifferentieerd evalueren wil niet zeggen dat je verschillende leerdoelen evalueert met andere kwaliteitscriteria. Je vertrekt van dezelfde leerdoelen, maar bepaalt zelf hoe je de leerlingen beoordeelt: via verschillende evaluatievormen, met of zonder hulpmiddelen, verschillende versies van een evaluatie-instrument, enzovoort.
Gelijkwaardige kansen: Bied alle leerlingen dezelfde kansen en keuzes aan: verschillende versies van een toets, hulpmiddelen, timing van een evaluatie, enzovoort. Soms zal ondersteuning echter nodig zijn. Houd rekening met de zelfregulatie van leerlingen en het feit dat ze zichzelf niet altijd correct weten in te schatten (Dunning-Kruger-effect).
Transparantie: Communiceer en rapporteer correct en duidelijk naar leerlingen, ouders en collega’s toe: hebben leerlingen een hulpmiddel gebruikt en waarom mochten ze dit gebruiken? Welke versie van een toets hebben leerlingen gemaakt? Welk resultaat hoort bij het basisgedeelte en welk resultaat hoort bij verdieping?
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bron:
Struyven, K. et al. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Uitgeverij Acco.