Er zijn een aantal leerlingen die opmerkelijk sneller werken dan de rest van de klas. Ik speel hier te weinig op in. Dit zou ik wel moeten doen, want vaak zitten leerlingen te wachten. Dan verzin ik iets ter plekke of start ik al met de verbetering terwijl de andere leerlingen nog niet klaar zijn. Zo ontneem ik hen oefenkansen.
Beschrijving
Eén van de opvallendste verschillen tussen leerlingen zijn tempoverschillen. Over het algemeen gaat snel werken samen met een vlot begrip van de leerstof, en trager werken met een minder begrip. Op deze tempoverschillen kan je proactief inspelen. De kernvraag hierbij is telkens of elke leerling evenveel en dezelfde oefeningen moet maken?
Voordelen
Door efficiënt om te gaan met tempoverschillen verhoog je de leerkansen voor álle leerlingen: snellere leerlingen maken verdiepende (vervolg)opdrachten, terwijl andere leerlingen de nodige tijd krijgen om verder te werken aan de basisstof.
Snellere leerlingen zitten niet te wachten. Ze blijven zinvol bezig.
Aansluiten bij de mogelijkheden van leerlingen verhoogt de motivatie en zelfvertrouwen.
Je stelt hoge verwachtingen aan alle leerlingen. Dit heeft een positieve invloed op het leren.
Werken op eigen tempo helpt leerlingen zich beter te concentreren. Bovendien verlaagt het stress en frustraties en verhoogt het de taakbetrokkenheid.
Slim georganiseerd, vereist het weinig bijkomend voorbereidingswerk.
Vaak worden snellere leerlingen beloond met leukere vervolgopdrachten. Dit kan demotiverend zijn voor tragere leerlingen die hier nooit toe komen.
Dreig niet met huiswerk als leerlingen niet klaar geraken met de opgegeven oefeningen. Dit kan demotiverend zijn voor leerlingen die trager werken (en het vaak al moeilijker hebben). Op deze manier creëer je situaties waarbij leerlingen snel-snel iets invullen zonder na te denken.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Coubergs, C., Struyven, K., Engels, N., Cools, W., & De Martelaer K. (2013). Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen. Leuven: Acco.
Coubergs, C., Struyven, K., Gheyssens, E., & Engels, N. (2015). Het BKD-leerkrachtmodel: binnenklasdifferentiatie realiseren in de klas. Impuls 45(3), 151- 159.
Struyven, K. et al. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Uitgeverij Acco.
Smets W. (2017). Slim differentiëren, praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten, De Boeck: Antwerpen.