Ik was op zoek naar een motiverende, gedifferentieerde manier van werken waarmee ik alle leerlingen kon activeren in een herhalingsles. Mijn verleden in de jeugdbeweging bracht me op het idee om 'één tegen allen' te spelen. Het bleek een schot in de roos.
Beschrijving
'Eén tegen allen' houdt in dat je de leerlingen uitdaagt om een breed gamma aan opdrachten tegen een bepaalde deadline uit te voeren. Dit kunnen ze enkel realiseren door de opdrachten te verdelen en samen te werken. Als alle opdrachten tot een goed einde worden gebracht, staat er klassiek een tegenprestatie tegenover. Deze werkwijze laat toe om te differentiëren volgens interesse, leerstatus en leerprofiel.
Voordelen
Leerlingen krijgen keuzemogelijkheden. Dit bevordert hun motivatie en zorgt ervoor dat je maximaal kan inspelen op de interesses, leerstatus en leervoorkeuren van leerlingen.
Het vooruitzicht van een tegenprestatie van de leraar kan leerlingen (extrinsiek) motiveren.
Het biedt kansen om bepaalde leerstof te blijven inoefenen en herhalen.
Leerlingen ondersteunen elkaar en werken samen om de opdrachten tot een goed einde te brengen.
Leerlingen geven elkaar feedback, wat een positieve invloed heeft op hun leerproces.
Het ondersteunt de sociale en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, maar bevordert ook het klasklimaat.
Voor bepaalde vakken zal deze werkwijze eenvoudiger zijn om in te zetten dan voor andere. Mits enige creativiteit kan je dit principe zeer breed inzetten, ook over verschillende vakken heen.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Coubergs, C., Struyven, K., Engels, N., Cools, W., & De Martelaer K. (2013). Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen. Leuven: Acco.
Coubergs, C., Struyven, K., Gheyssens, E., & Engels, N. (2015). Het BKD-leerkrachtmodel: binnenklasdifferentiatie realiseren in de klas. Impuls 45(3), 151- 159.
Struyven, K. et al. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Uitgeverij Acco.
Smets W. (2017). Slim differentiëren, praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten, De Boeck: Antwerpen.