Om leerlingen maximale kansen aan te bieden om te laten zien wat ze kennen en kunnen, willen we gedifferentieerd evalueren. De grootste vraag die we ons nog stellen is hoe we hierover kunnen rapporteren.
Beschrijving
Als je gedifferentieerd evalueert (door bijvoorbeeld hulpmiddelen aan te bieden, verschillende versies van een evaluatie te voorzien, of keuzemogelijkheden aan te bieden), moet er voldoende aandacht uitgaan naar een correcte interpretatie van de resultaten. Dit geldt zowel voor leerlingen, ouders, begeleiders, als collega’s, enzovoort. Een score geeft immers niet noodzakelijk aan of leerlingen de leerdoelen voldoende beheersen.
Rapporteer transparant en correct over de manier waarop een resultaat tot stand is gekomen. Hebben leerlingen hulpmiddelen gebruikt? Hoe verhoudt het resultaat op het basisgedeelte zich ten opzichte van de score op verdiepende oefeningen?
Voordelen
Het verduidelijkt voor leerlingen, ouders, begeleider, collega’s, enzovoort in welke mate leerlingen de basisdoelen beheersen.
Transparant rapporteren over de manier waarop resultaten tot stand kwamen, vereenvoudigt en versterkt het beslissings- en adviseringsproces van de klassenraad.
Een transparante communicatie en rapportering kan je relatief eenvoudig organiseren, zonder veel bijkomend werk.
Bij het nemen van beslissingen (zoals attestering) baseert de klassenraad zich op de beheersing van de leerdoelen (basisdoelen) door leerlingen. De behaalde score op verdiepende doelen kan je gebruiken voor talentgerichte adviezen. Verhelder dit bij de rapportering.
Rapportering is niet gebonden aan individuele leraren met elk een eigen werkwijze. Idealiter maak je afspraken op schoolniveau die in lijn liggen met de visie van de school op al dan niet gedifferentieerde leerlingenevaluatie.
De manier van rapporteren is vaak bepaald door het rapporteringssysteem. Het is echter krachtiger om vanuit de visie te bepalen hoe de school evalueert en rapporteert, om nadien een rapporteringssysteem uit te werken.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bron:
Struyven, K. et al. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Uitgeverij Acco.