Het is al jaren de gewoonte dat we op het einde van het schooljaar feedback vragen aan onze leerlingen. Dat is echt een leerrijk moment voor mij als leerkracht. Alleen is het jammer dat het vragen van feedback enkel op het einde van het jaar wordt gepromoot. Ik vraag de leerlingen nu ook al om feedback na het eerste trimester. Op die manier kan ik aanpassingen doen waar de leerlingen zelf van profiteren. Ze appreciëren dit enorm.
Beschrijving
Leerlingen zien je (minstens) wekelijks aan het werk en ervaren uit de eerste hand de effecten van je onderwijs. Dit maakt dat leerlingen geschikte informatiebronnen zijn om je sterktes en groeipunten in kaart te brengen in functie van het optimaliseren van je onderwijs. Het loont dus de moeite om feedback te vragen aan je leerlingen. Dit verloopt via een formele bevraging waarbij je informatie verzamelt over hoe leerlingen je onderwijs ervaren.
Voordelen
Wanneer leerlingen een stem krijgen, bevordert dit de betrokkenheid en de motivatie.
Aan de slag gaan met de feedback van leerlingen komt de leraar-leerlingrelatie ten goede.
Het verzamelen van en reageren op feedback heeft een positieve impact op leerlingen die het moeilijker hebben en op leerlingen uit lagere sociaaleconomische milieus: je biedt hen de mogelijkheid om te communiceren over hun kwetsbaarheden in de klas en over andere (leer)problemen die ze tegenkomen.
Het helpt om (leer)behoeften bloot te leggen en aanpassingen te doen in het onderwijsproces.
Het kan een positieve impact hebben op het zelfvertrouwen, de motivatie en de jobtevredenheid van leraren, waardoor zij beter functioneren.
Het kan de blinde vlekken van leraren blootleggen, waardoor ze meer gaan reflecteren over hun eigen functioneren. Dit kan vervolgens aanleiding geven tot of richting geven aan professionalisering.
De feedback van leerlingen biedt een dieper inzicht in dynamieken die heersen in een klasgroep.
Leerlingen kunnen betrouwbare en zinvolle feedback geven vanuit hun eigen ervaringen in de klas.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Mandinach, E. B., & Gummer, E. S. (2016). What does it mean for teachers to be data literate: Laying out the skills, knowledge, and dispositions. Teaching and Teacher Education, 60, 366–376.
Mandinach, E.B., & Schildkamp, K. (2021). Misconceptions about data-based decision making in education: an exploration of the literature. Studies in Educational Evaluation 69.
Mandouit, L. (2018). Using student feedback to improve teaching. Educational Action Research, 26(5), 755-769, DOI: 10.1080/09650792.2018.1426470