We zetten bij ons op school al sterk in op formatief evalueren en differentiatie. Toch zijn we nog op zoek naar een systeem om meer zicht te krijgen op de vorderingen van de kinderen en deze ook beter zichtbaar te maken naar de ouders toe.
Beschrijving
Een learning progression is een manier om de vorderingen van leerlingen inzichtelijk te maken. Het bestaat uit 1) een reeks bouwstenen die leerlingen opeenvolgend moeten beheersen op weg naar het einddoel en 2) een beschrijving hoe je elke bouwsteen kwalitatief uitvoert. Het schetst met andere woorden het typische pad dat leerlingen afleggen richting het einddoel.
Een learning progression bevat vier cruciale onderdelen:
Bouwstenen: De deelvaardigheden en/of nodige kennis om het einddoel te behalen.
Onderste ankerpunt: Het zogenaamde niveau van een ‘beginner’, voor het leerproces start.
Bovenste ankerpunt: Het uiteindelijke niveau van beheersing dat je voor een bouwsteen wil bereiken.
Tussenliggende niveaus: Hoe de beheersing van een bouwsteen toeneemt, duidelijk omschreven.
Voordelen
Het verhoogt de constructieve afstemming tussen leerdoelen, evaluatievormen en leeractiviteiten.
Een learning progression helpt bepalen welke de cruciale bouwstenen zijn om een doel te behalen.
Het helpt om doelgerichte activiteiten te ontwerpen die de niveaus van beheersing in kaart brengen.
Learning progressions helpen om antwoorden en resultaten van leerlingen te interpreteren. Daarmee kan je het leer- en instructieproces bijsturen.
Inzicht in de vorderingen van leerlingen maakt het mogelijk effectieve feedback te voorzien en gericht te differentiëren.
Het geeft leerlingen inzicht in de opbouw van het leerproces. Dit bevordert hun zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
De groei en ontwikkeling van leerlingen wordt zichtbaar.
Een learning progession kan je gebruiken in de dagelijkse praktijk, maar ook als rapporteringssysteem.
Een learning progression is niet hetzelfde als een rubric. Rubrics zijn verbonden aan een specifieke opdracht. Een learning progression gebruik je breder, bv. over een volledig hoofdstuk en verschillende opdrachten heen. Eén learning progression kan dan ook meerdere rubrics omvatten.
Een learning progression opstellen is geen eenvoudige taak. Het vraagt een tijdsinvestering en voldoende vakinhoudelijke kennis. Samenwerking met vakcollega’s kan aangewezen zijn.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Heritage, M. (2008). Learning progressions: supporting instruction and formative assessment. National Center for Research on Evaluation, Standards and Student Testing (CRESST) Graduate School of Education and Information Studies University of California, Los Angeles
Kim, H., & Scoular, C. (2017, 24 april). Learning progressions: road maps for 21st-century students-and teachers. SSIR. Geraadpleegd op 16 december 2021 van /articles/entry/learning_progressions_for_students_and_teachers
Kim, H., & Care, E. (2018, 27 maart). Learning progressions: pathways for 21st century teaching and learning. Brookings. Geraadpleegd op 16 december van /blog/education-plus-development/2018/03/27/learning-progressions-pathways-for-21st-century-teaching-and-learning/
Popham, W.J. (2007, 1 april). All about accountability/The lowdown on learning progressions. Ascd. Geraadpleegd op 16 december 2021 van /el/articles/the-lowdown-on-learning-progressions
Popham, W.J. (2008). Transformative assessment. Association for Supervision and Curriculum Development. Alexandria, VA.