In de vakgroep werken we met rubrics om de productieve vaardigheden te evalueren. Dit doen we om objectiever te kunnen evalueren, leerlingen richting te geven en om feedback te geven. We delen onze rubrics op voorhand uit zodat leerlingen weten waarop ze beoordeeld worden. Toch merken we dat leerlingen hier niet echt gebruik van maken.
Beschrijving
Een rubric is een evaluatie- en feedbackinstrument dat wordt gebruikt om de kwaliteitscriteria bij complexe vaardigheden of attitudes te verhelderen en nadien te evalueren.
Het bevat twee essentiële onderdelen: 1) kwaliteitscriteria (deelvaardigheden) voor een complexe opdracht en 2) per criterium een beschrijving van de verschillende kwaliteitsniveaus. Simpel gezegd gebruik je een rubric om aan te kruisen op welk niveau een leerling een bepaald criterium beheerst.
We onderscheiden drie soorten rubrics:
Een holistische rubric
Een analytische rubric
Een rubric in one of single point rubric
Voordelen
Het verhoogt de betrouwbaarheid, objectiviteit en transparantie van het beoordelings- en feedbackproces.
Het komt de zelfregulatie van leerlingen ten goede doordat ze duidelijker weten wat er van hen wordt verwacht en welk kwaliteitsniveau ze nastreven (meer kan je hier lezen).
Doordat de focus op de belangrijkste kwaliteitscriteria ligt, hebben rubrics een positieve impact op het zelfvertrouwen, de zelfeffectiviteit en de motivatie van leerlingen.
Door duidelijke kwaliteitscriteria op te nemen in een rubric, stel je leerlingen in staat hun eigen werk of dat van medeleerlingen te evalueren.
Het stimuleert de feedbackgeletterdheid van leerlingen.
Het helpt leerlingen om peer- en zelffeedback te geven.
Met een rubric kan je zowel het product als het proces in kaart brengen.
Een rubric helpt om gericht te differentiëren of om ondersteuningsnoden bloot te leggen.
Het gebruik van rubrics verlaagt stress en/of angst voor een summatieve evaluatie.
Een rubric is niet eenvoudig om op te stellen. Voornamelijk het beschrijven van de verschillende kwaliteitsniveaus lijkt in de praktijk voor problemen te zorgen. Samenwerking met collega‘s kan nuttig zijn.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Brookhart, S. M. (2018). Appropriate criteria: Key to effective rubrics. Frontiers in Education, 3(22), /10.3389/feduc.2018.00022.
Herberts, L. (2022, 13 september). “Maar is het nu voldoende meneer?” Een werkvorm om studenten te activeren en hun kwaliteitsbesef te laten groeien. Platform leren van toetsen. Geraadpleegd op 21 oktober 2022, van /maar-is-het-nu-voldoende-meneer-een-werkvorm-om-studenten-te-activeren-en-hun-kwaliteitsbesef-te-laten-groeien/
Jonsson, A., & Panadero, E. (2016). The use and design of rubrics to support AfL. In D. Carless (Ed.). Scaling up assessment for learning in higher education (pp. 99–111). Dordrecht: Springer.
Jonsson, A., & Svingby, G. (2007). The use of scoring rubrics: Reliability, validity and educational consequences. Educational Research Review, 2(2), 130–144.
Kneyber, R., Sluijsmans, D., Devid, V., & Wilde López B. (2022). Formatief handelen. Van instrument naar ontwerp. Culemborg: Phronese.
Panadero, E., & Jonsson, A. (2013). The use of scoring rubrics for formative assessment purposes revisited: A review. Educational Research Review, 9, 129–144.
Panadero, E., & Jonsson, A. (2020). A critical review of the arguments against the use of rubrics. Educational Research Review 30. /10.1016/j.edurev.2020.100329
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940