Bij complexe opdrachten krijgen mijn leerlingen altijd een lijst met de belangrijkste kwaliteitscriteria. Toch merk ik dat mijn leerlingen hier te vaak niet naar kijken of niet zo goed snappen wat die criteria willen zeggen. Ik zou hen hier meer bij willen betrekken, maar ik weet niet goed hoe…
Beschrijving
Enkel kwaliteitscriteria delen, zal leerlingen nog geen duidelijk beeld geven van de betekenis van ‘kwaliteit’. De helderheid van de criteria zal echter aanzienlijk toenemen als je de kwaliteitscriteria laat voortvloeien uit een proces van co-creatie: de leerlingen bepalen (mee) de criteria. Deze kan jij later opnemen in een rubric of criterialijst.
Voordelen
Leerlingen die betrokken zijn bij het opstellen van kwaliteitscriteria, presteren beter. Als leerlingen helder een eindproduct voor ogen hebben, zullen ze er één van hogere kwaliteit afleveren.
De verantwoordelijkheid komt (mee) in handen van de leerlingen te liggen. Dit geeft richting aan het leerproces en bevordert hun zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
Het bevordert de ontwikkeling van kwaliteitsbesef bij leerlingen, waardoor ze een duidelijker beeld hebben van het eindgedrag dat ze nastreven.
Door duidelijke kwaliteitscriteria kunnen leerlingen het werk van medeleerlingen of zichzelf beter evalueren.
Het helpt leerlingen om peer- en zelffeedback te geven. Het stimuleert de feedbackgeletterdheid van leerlingen.
Het co-creëren van kwaliteitscriteria verhoogt de (autonome) motivatie van leerlingen.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
De Backer, F., & Philips, I. (2013). Toolkit breed evalueren competenties Nederlands in het secundair onderwijs. Departement Onderwijs en Vorming.
Kneyber, R., Sluijsmans, D., Devid, V., & Wilde López B. (2022). Formatief handelen. Van instrument naar ontwerp. Culemborg: Phronese
Philips, I., Seghers, M., Versteden, P., & Ysenbaert, J. (2013). Toolkit competenties Nederlands breed evalueren in lager onderwijs. Departement Onderwijs en Vorming.
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.