Ik vind het belangrijk dat leerlingen zelf nadenken over hun prestaties. Toch is het een moeilijke evenwichtsoefening om de balans te vinden tussen de meerwaarde en taakbelasting, die gepaard gaan met zelfreflectie. Het doel moet echt zijn dat leerlingen nadenken en uit de reflectie leren, niet zomaar wat aankruisen of invullen.
Beschrijving
Bij zelfreflectie en -feedback denken leerlingen na over zichzelf, de kwaliteit van hun werk en hun leerproces. Daarna voorzien ze zichzelf van feedback door te beschrijven wat goed loopt en welke vervolgstappen ze kunnen zetten.
Voordelen
De verantwoordelijkheid komt meer en meer in handen van de leerlingen te liggen. Ze worden minder afhankelijk van de feedback van hun leraar, wat de zelfregulatie ten goede komt (meer kan je hier lezen).
Zelffeedback kan, ongeacht de leeftijd van de leerlingen of het vak, een positieve invloed hebben op de leeruitkomsten van leerlingen.
Het verschaft je meer inzicht in hoe leerlingen zichzelf inschatten. Hierdoor kan je gerichter aansluiten bij de behoeften van leerlingen.
Eenzelfde evaluatie-instrument kan je vaak gebruiken voor zowel zelf- als peerfeedback als voor feedback van de leraar. Door deze feedbackvormen te combineren wordt de feedback vollediger en effectiever.
Hou rekening met de vier randvoorwaarden van effectieve feedback: focus op de ontwikkeling van kwaliteitsbesef en feedbackgeletterdheid, het creëren van een landingsplaats voor feedback, en het verschaffen van kwaliteitsvolle feedback.
We weten uit onderzoek (zoals het Dunning-Kruger-effect) dat leerlingen zichzelf minder goed inschatten dan dat de leraar dit doet. Incorrecte zelfinschattingen kunnen verdwijnen als vormen van co-, peer- en zelfevaluatie en -feedback meer ingeburgerd raken in het evaluatieproces.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier terugvinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Collin, J., & Quigley, A. (2021). Teacher Feedback To Improve Pupil Learning. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/feedback/Teacher_Feedback_to_Improve_Pupil_Learning.pdf?v=1682698186
Quigley, A., Muijs, D., & Stringer, E. (2018) Metacognition and self-regulated learning. Education Endowment Foundation.
Goffin, E., Janssen, R., & Vanhoof, J. (2022). Teachers’ and school leaders’ sensemaking of formal achievement data: A conceptual review. Review of Education, 10(1), e3334.
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.