Ik heb lang gezocht naar een manier om te differentiëren in mijn klassen. Voor mij werkt contractwerk. Het geeft me de mogelijkheid om in te spelen op verschillen in tempo, niveau, interesse, of voorkeuren. En daarnaast is het niet moeilijk om ermee te starten.
Beschrijving
Een contractwerk is een allesomvattende differentiatievorm waarmee je actief kan inspelen op de verschillen tussen leerlingen in zowel interesse, leerstatus als leerprofiel. Het omvat een activiteitenpakket op maat van de leerlingen, dat je vastlegt in een ‘contract’. Leerlingen krijgen een bepaalde timing waarbinnen ze het traject moeten afleggen.
Er bestaan drie soorten contractwerk: een klascontract, een individueel contract en een gedifferentieerd contract.
Voordelen
Door te werken met ‘moet’- en ‘mag’-opdrachten, door keuzes aan te bieden en door hulpmiddelen te voorzien voor een pakket aan gevarieerde en boeiende opdrachten, speel je in op de verschillende leerbehoeften van leerlingen.
Leerlingen krijgen keuzemogelijkheden: welke taken ze wanneer uitvoeren en hoeveel tijd ze eraan spenderen. Hierdoor krijgen ze veel autonomie over hun leerproces.
Het is de bedoeling om leerlingen zo zelfstandig mogelijk aan de slag te laten gaan. Hierdoor heeft contractwerk een positieve invloed op de zelfregulatie van leerlingen (meer kan je hier lezen).
Werken op maat van leerlingen bevordert hun motivatie.
Leerlingen vinken af welke opdrachten ze hebben gemaakt. Zo kan je de voortgang makkelijk opvolgen.
Eens je vertrouwd bent met de werkwijze en een hanteerbaar sjabloon hebt ontwikkeld, is het een makkelijk te organiseren werkvorm, die niet al te veel voorbereiding vereist.
Doordat leerlingen zelfstandig aan de slag gaan, komt er tijd vrij om extra instructie te voorzien in een miniklas.
Materiaal dat door tijdgebrek niet aan bod komt, kan bij contractwerk inzetten.
Probeer het contract zo kort en overzichtelijk mogelijk te houden. Maak bijvoorbeeld gebruik van afkortingen en tekens die je met de leerlingen bespreekt en consequent hanteert.
Een contractwerk bestaat uit ‘moet’ en ‘mag’-opdrachten. Vaak worden snellere leerlingen beloond met leukere ‘mag’-opdrachten. Dit kan demotiverend zijn voor leerlingen die hier nooit toe komen.
Geef leerlingen de nodige tijd om te wennen aan de werkwijze: het vergt immers verschillende zelfregulerende vaardigheden. Teamafspraken over een uniforme organisatie van contractwerk kunnen handig zijn.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Coubergs, C., Struyven, K., Engels, N., Cools, W., & De Martelaer K. (2013). Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen. Leuven: Acco.
Coubergs, C., Struyven, K., Gheyssens, E., & Engels, N. (2015). Het BKD-leerkrachtmodel: binnenklasdifferentiatie realiseren in de klas. Impuls 45(3), 151- 159.
Struyven, K. et al. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Uitgeverij Acco.
Smets W. (2017). Slim differentiëren, praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten, De Boeck: Antwerpen.