Het kan enorm leerrijk zijn als leerlingen de uitleg eens van hun medeleerlingen krijgen. Wanneer snappen de leerlingen de leerstof écht? Als ze het in hun eigen woorden kunnen uitleggen.
Beschrijving
Peer tutoring zet je in om leerstof in te oefenen en te herhalen. Het omvat een waaier aan werkwijzen waarbij leerlingen in paren of kleine groepjes samenwerken en elkaar ondersteunen. Meestal legt een leerling die de leerstof beheerst (peer tutor) de leerstof opnieuw uit, biedt ondersteuning, of geeft feedback aan leerlingen die het moeilijk hebben met de leerstof (tutees).
Voordelen
Peer tutoring heeft een positief effect op het leren van zowel de tutors als de tutees. De tutors profiteren doordat ze de leerstof actief verwerken. De tutees profiteren doordat ze extra uitleg en ondersteuning krijgen.
De tutor spreekt meer op het niveau van de leerling. Leerlingen begrijpen een uitleg in ‘hun eigen taal’ vaak makkelijker.
Vooral leerlingen die moeilijkheden hebben met de leerstof en leerlingen met speciale onderwijsbehoeften profiteren van peer tutoring.
Bijkomende instructie krijgen kan ervoor zorgen dat leerlingen zich competent voelen. Ook het geven van extra uitleg zorgt voor een hoger competentiegevoel. Dit kan de motivatie van leerlingen verhogen.
Het ondersteunt de sociale en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen.
Het kan het klasklimaat (verder) bevorderen.
Het is een efficiënte manier om leerlingen die sneller klaar zijn met hun taken zinvol bezig te houden.
Door leerlingen te activeren als peer tutor stel je hoge verwachtingen aan deze leerlingen. Dit komt hun leren ten goede.
Door leerlingen in te schakelen als peer tutors, kan je voor jezelf tijd en ruimte vrijmaken.
De kracht van peer tutoring neemt toe als je concrete hulpmiddelen aanbiedt waarop leerlingen zich baseren bij de ondersteuning, bijvoorbeeld een overzicht van de kwaliteitscriteria, een stappenplan, een mindmap, voorgestructureerde vragen, …
Niet elke leerling vindt het leuk om als peer tutor op te treden. Verder is het belangrijk dat iedereen de kans kan krijgen de tutor-rol in te nemen. De kans bestaat immers dat tragere leerlingen deze kans nooit krijgen.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Coubergs, C., Struyven, K., Engels, N., Cools, W., & De Martelaer K. (2013). Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen. Leuven: Acco.
Coubergs, C., Struyven, K., Gheyssens, E., & Engels, N. (2015). Het BKD-leerkrachtmodel: binnenklasdifferentiatie realiseren in de klas. Impuls 45(3), 151- 159.
EEF. (2021). Peer tutoring. EEF. Geraadpleegd op 18 november 2022, van /education-evidence/teaching-learning-toolkit/peer-tutoring
Struyven, K. et al. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Uitgeverij Acco.
Smets W. (2017). Slim differentiëren, praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten, De Boeck: Antwerpen.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.