Het zou zalig zijn om de bal nog meer in het kamp van de kinderen te leggen, door hen zelf te laten aangeven waar ze feedback op willen. Ik zie dat bij mijn echtgenoot die Duits geeft in de derde graad secundair. Die leerlingen duiden aan waar ze feedback op willen en daar wordt dan bij aangesloten. Ik vond dat ongelooflijk en zou dat ook willen proberen bij mijn leerlingen.
Beschrijving
Je kan leerlingen een actieve rol laten innemen in het leer- en feedbackproces door hen te activeren als feedbackzoekers. Ze schatten de kwaliteit van hun eigen presteren of leerproces in om dan gericht op zoek te gaan naar de feedback en ondersteuning die ze nodig hebben om hun presteren of leerstrategieën te verbeteren.
Voordelen
De verantwoordelijkheid komt meer en meer in handen van de leerlingen te liggen, wat hun zelfregulatie ten goede komt (meer kan je hier lezen).
Doordat leerlingen zelf aangeven waarop ze feedback willen, kan je de feedback gerichter laten aansluiten bij de noden en behoeften van leerlingen. Daardoor zullen ze de feedback makkelijker accepteren en beter gebruiken.
Het geeft je meer inzicht in hoe leerlingen zichzelf inschatten: waar ze zelf denken te staan en wat ze nog nodig hebben. Dit vereenvoudigt de interpretatie van resultaten.
Het vermindert de tijdsinvestering doordat je de feedback kan richten op de specifieke vragen van leerlingen.
Leerlingen activeren om zelf op zoek te gaan naar feedback is haalbaar in de lagere school, maar extra begeleiding zal nodig zijn.
Als je enkel feedback geeft wanneer leerlingen er zelf om vragen, is de kans reëel dat er blinde vlekken ontstaan. Sommige dingen blijven onbesproken en bepaalde fouten worden niet gecorrigeerd. Dit kan je voorkomen door, naast de feedbackvragen, ook de belangrijkste aandachtspunten te voorzien van feedback. Vermijd echter een teveel aan feedback door bijvoorbeeld te focussen op de (drie) belangrijkste groeipunten.
Houd rekening met de vier randvoorwaarden voor effectieve feedback: kwaliteitsbesef, feedbackgeletterdheid en een landingsplek voor kwaliteitsvolle feedback.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier terugvinden.
De inhoud is gebaseerd op volgende bronnen:
De Kleijn, R. (2022, 18 april). Het (leren) stellen van een goede feedbackvraag. Toetsrevolutie. Geraadpleegd op 19 april 2022, van /?p=3278
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2020). Teaching walkthrus. John Catt Educational Ltd. Woodbridge.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.