Ik zie zeker het nut van peerfeedback in. Ik heb het ook al uitgeprobeerd. Dat was toch wat ontnuchterend… De leerlingen wisten niet goed welke feedback ze moesten geven en ze wachtten vooral op mijn feedback. Ik ben er dan ook mee gestopt. Achteraf gezien had ik de leerlingen misschien beter wat voorbereid? Dat had ik niet gedaan. Ik wil het wel terug uitproberen.
Beschrijving
Bij peerfeedback voorzien leerlingen elkaar van feedback. In de meeste gevallen wordt peerfeedback gegeven aan de hand van een aantal vooraf vastgelegde kwaliteitscriteria verzameld in een beoordelingsinstrument (zoals een rubric of criterialijst). Leerlingen kunnen elkaar ook feedback geven door holistisch te werk te gaan en bijvoorbeeld taken met elkaar te vergelijken.
Voordelen
Peerfeedback draagt bij aan de verdere ontwikkeling van kwaliteitsbesef en feedbackgeletterdheid bij leerlingen. Dit stelt hen in staat aan de slag te gaan met zelffeedback.
Je betrekt leerlingen actief bij het evaluatie- en feedbackproces. Ze nemen verantwoordelijkheid, wat hun zelfregulatie bevordert (meer kan je hier lezen).
Peerfeedback heeft een positieve impact op het leerproces en het uiteindelijke leren van leerlingen.
Zowel de feedbackgever als -ontvanger profiteert. De ontvanger krijgt directe feedback terwijl de feedbackgever, door de vergelijking met het werk van een medeleerling, zich bewuster wordt van eigen sterktes en zwaktes.
Het kan de zelfeffectiviteit en motivatie van leerlingen verhogen.
Het stimuleert de reflectieve en kritische vaardigheden van leerlingen.
Leerlingen leren via discussies en dialogen hun mening uiten en voor zichzelf en anderen opkomen, waardoor peerfeedback een positieve impact heeft op de sociaal-affectieve ontwikkeling.
Leerlingen begrijpen de feedback van medeleerlingen makkelijker, omdat ze dezelfde taal gebruiken.
Leerlingen besteden soms aandacht aan aspecten die de leraar niet ziet, waardoor de feedback vollediger is.
Er kan tijd vrijkomen voor de leraar.
Peerfeedback kan je eenvoudig combineren met zelffeedback en jouw feedback.
Peerfeedback is één van de minst gebruikte strategieën in de praktijk. Het is dan ook niet eenvoudig dit effectief te organiseren. Het vereist voldoende voorbereiding en vertrouwdheid om tot kwalitatieve feedback te komen.
Hou rekening met de vier randvoorwaarden van effectieve feedback: focus op de ontwikkeling van kwaliteitsbesef en feedbackgeletterdheid, het creëren van een landingsplaats voor feedback, en het verschaffen van kwaliteitsvolle feedback.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier terugvinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Bouwer, R., Goossens, M., Mortier, A.V., Lesterhuis, M., & De Maeyer, S. (2018). Een comparatieve aanpak voor peer assessment: Leren door te vergelijken. In D. Sluijsmans & M. Segers (Eds.), Toetsrevolutie: Naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs (p. 92-106). Culemborg, NL: Phronese.
Goossens, M., Van Gasse, R., Bouwer, R., Lesterhuis, M., & De Maeyer, S. (2021). De 28 meest gestelde vragen over comparatief beoordelen. [EPub]. Antwerpen, België.
Collin, J., & Quigley, A. (2021). Teacher Feedback To Improve Pupil Learning. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/feedback/Teacher_Feedback_to_Improve_Pupil_Learning.pdf?v=1682698186
Hattie, J. (2012). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Londen: Routledge.
Patchan, M.M., & Schunn, C.D. (2016). Understanding the effects of receiving peer feedback for text revision: Relations between author and reviewer ability. Journal of Writing Research, 8(2), 227-265.
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.