Ik geloof heel sterk in de kracht van voordoen, mondeling uitleggen en aanwijzen. Maar niet enkel ik doe voor! Ook mijn leerlingen moeten heel vaak voordoen en demonstreren hoe ze hun oefeningen hebben uitgewerkt, waar ze op letten en waarom ze bepaalde stappen zetten.
Beschrijving
Om leerlingen zelfstandig aan de slag te laten gaan, moeten ze een helder beeld hebben van het kwaliteitsniveau dat van hen wordt verwacht en hoe ze dit kunnen bereiken. Er is met andere woorden kwaliteitsbesef nodig.
Dit kan je stimuleren door te (laten) modelleren: stapsgewijs demonstreren hoe een opdracht wordt uitgewerkt of hoe een (leer)strategie wordt ingezet. Je treedt daarbij op als model, vertelt luidop en illustreert wat je doet en waarom je dit (op die manier) doet.
Voordelen
Het is breed inzetbaar: je kan demonstreren hoe je aan de slag gaat met complexe opdrachten, maar ook hoe je opdrachten maakt met telkens eenzelfde structuur, patroon of stappenplan.
De denk- en oplossingswijze van de leraar wordt zichtbaar voor leerlingen, waardoor ze zich deze eenvoudiger eigen kunnen maken.
Het sluit aan bij onze natuurlijke manier van leren: door te observeren en te imiteren.
Doordat leerlingen zien hoe een oefening wordt uitgewerkt en/of hoe een strategie wordt ingezet, stijgt hun geloof in eigen kunnen en motivatie.
Door een oplossingsstrategie te tonen, moeten leerlingen hier niet zelf naar op zoek. Dit verlaagt de cognitieve belasting en bevordert het leren van leerlingen.
Modelleren is een vaak gebruikte en effectieve strategie om leerlingen te ondersteunen. Ook kan je het inzetten om te differentiëren (in bijvoorbeeld een miniklas).
Je kan modelleren hoe je feedback geeft, waar je naar kijkt en hoe je kwaliteitscriteria inzet. Hiermee werk je aan de feedbackgeletterdheid van leerlingen.
Leerlingen hebben nood aan begeleiding om hun leerproces zelfstandig te leren aansturen (zelfregulatie). Het expliciet modelleren van zelfregulerende en effectieve (leer)strategieën kan hierbij helpen.
Leerlingen die al over behoorlijk wat expertise of voorkennis beschikken, profiteren vaak niet meer van modelleren (expertise reversal effect). Het kan hun leerproces zelfs belemmeren. Deze leerlingen hebben vaak meer baat bij het zelfstandig uitwerken van opdrachten.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Carless, D., & Boud, D. (2018) The development of student feedback literacy: enabling uptake of feedback, Assessment & Evaluation in Higher Education, 43:8, 1315-1325, DOI: 10.1080/02602938.2018.1463354
Kneyber, R., Sluijsmans, D., Devid, V., & Wilde López B. (2022). Formatief handelen. Van instrument naar ontwerp. Culemborg: Phronese.
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2021). Doorloopjes. Een visuele ontwerpgids voor leraren. Culemborg: Phronese.
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: Ten Brink Uitgevers.
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Wiliam, D. (2011). Embedded Formative Assessment, Solution Tree Press, Bloomington, IN.