Ik vraag mijn leerlingen van het vierde leerjaar om de feedback die ze krijgen steeds te verwerken. Dit geldt voor alle opdrachten. Ik voorzie hier tijd voor in de klas. Voor simpele oefeningetjes lukt het hen wel om individueel of met een medeleerling de fouten te verbeteren, maar bij complexere opdrachten zoals een korte presentatie of een creatieve opdracht, merk ik dat mijn leerlingen niet verder kunnen met mijn feedback. Zijn ze hier te jong voor of kan ik iets doen?
Beschrijving
Feedback is enkel effectief als leerlingen de verkregen informatie actief verwerken. Dit kunnen ze echter niet zomaar. Een van de randvoorwaarden is dat leerlingen voldoende feedbackgeletterd zijn. Dit is het vermogen om informatie van verschillende bronnen te aanvaarden en te gebruiken om de kwaliteit van hun werk te verbeteren.
Voordelen
Door te werken aan feedbackgeletterdheid werk je aan het kwaliteitsbesef van leerlingen en vice versa.
Leerlingen die voldoende feedbackgeletterd zijn, kunnen feedback ontvangen, geven én omzetten in actie.
Op de lange termijn levert de ontwikkeling van feedbackgeletterdheid tijdswinst op doordat leerlingen écht aan de slag kunnen met bijvoorbeeld klassikale of peer- en zelffeedback.
Als leraar speel je een cruciale rol in de ontwikkeling van feedbackgeletterdheid. Op de korte termijn zal dit echter een tijdsinvestering vragen.
Leerlingen zijn het vaak niet gewend om een actieve rol in te vullen in het feedbackproces. Maak expliciet hoe je feedback organiseert en wat je juist van hen verwacht. Zo kunnen leerlingen sneller hun actieve rol in het leerproces aanvaarden en opnemen.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier terugvinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Carless, D., & Boud, D. (2018) The development of student feedback literacy: enabling uptake of feedback, Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(8), 1315-1325, DOI: 10.1080/02602938.2018.1463354
Collin, J., & Quigley, A. (2021). Teacher Feedback To Improve Pupil Learning. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/feedback/Teacher_Feedback_to_Improve_Pupil_Learning.pdf?v=1682698186
Molloy, E., Boud, D., & Henderson, M. (2019). Developing a learning-centred framework for feedback literacy, Assessment & Evaluation in Higher Education, 45(4), 527-540, DOI: 10.1080/02602938.2019.1667955
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.