Mijn leerlingen hebben het vaak moeilijk om aan de slag te gaan met complexe opdrachten. Ik heb de indruk dat ze niet tot de kern van de opdracht komen, hoewel ik de criteria samen met hen bespreek. Daardoor snappen ze vaak niet goed hoe hun score wordt bepaald.
Beschrijving
Om leerlingen gericht aan de slag te laten gaan met complexe opdrachten, moeten ze over voldoende kwaliteitsbesef beschikken. Om dit te ontwikkelen, bestaat een eenvoudig recept. Daar heb je twee basisingrediënten voor nodig: (1) actief werken met concrete voorbeelden en (2) in gesprek gaan over de kwaliteit ervan (Vanhoof & Speltincx, 2021).
Voordelen
Door actief te werken met en in dialoog te gaan over de kwaliteit van voorbeelden komt kwaliteit écht tot leven. Kwaliteit herkennen is een voorwaarde om zelf iets van hoge kwaliteit te kunnen leveren.
Voorbeelden dienen als vergelijking voor het eigen werk, waardoor leerlingen hun eigen leren beter kunnen aansturen. Het bevordert de zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
De leerlingen worden actief betrokken bij het evaluatieproces. Dit verhoogt het eigenaarschap voor de te behalen doelen.
Een voldoende ontwikkeld kwaliteitsbesef is een voorwaarde om écht aan de slag te kunnen gaan met feedback: leerlingen begrijpen de ontvangen feedback en kunnen die beter omzetten in vervolgacties.
Leerlingen kunnen kwalitatievere zelf- en peerfeedback geven.
Doordat voorbeelden de verwachtingen verhelderen, verminderen ze de bezorgdheid en angst van leerlingen. Dit stimuleert hun motivatie en zelfvertrouwen.
Het biedt mogelijkheden om te differentiëren: je kan de voorbeelden aanpassen aan de capaciteiten van leerlingen of hen zelf voorbeelden laten selecteren.
Het gevaar bestaat dat leerlingen de voorbeelden quasi letterlijk gaan kopiëren. Dit kan je op een aantal manieren vermijden (zie: aan de slag in de klas).
De voorbeelden die je hanteert, kunnen van zeer uiteenlopende aard zijn: cartoons, posters, kunstwerken, liedjes, gedichten, podcasts, video’s, werk van andere leerlingen, enzovoort.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Carless, D., & Boud, D. (2018) The development of student feedback literacy: enabling uptake of feedback, Assessment & Evaluation in Higher Education, 43:8, 1315-1325, DOI: 10.1080/02602938.2018.1463354
Kneyber, R., Sluijsmans, D., Devid, V., & Wilde López B. (2022). Formatief handelen. Van instrument naar ontwerp. Culemborg: Phronese.
Peeters, W. (2022). Kwaliteitsbesef: 5 manieren om er aan te werken in de les. Vernieuwenderwijs. Geraadpleegd op 21 oktober 2022, van /kwaliteitsbesef-5-manieren/
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2021). Doorloopjes. Een visuele ontwerpgids voor leraren. Culemborg: Phronese.
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: Ten Brink Uitgevers.
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Wiliam, D. (2011). Embedded Formative Assessment, Solution Tree Press, Bloomington, IN.