Binnen ons verkennend project hebben we veel mogelijkheden. We hebben een blok van twee lesuren na elkaar en ook inhoudelijk hebben we veel ruimte. Ik zou mijn lessen zodanig willen uitwerken dat ik maximaal kan aansluiten bij zo veel mogelijk verschillende interesses.
Beschrijving
Hoekenwerk laat toe om te differentiëren volgens interesse, leerstatus en leerprofiel. Het belangrijkste kenmerk van deze werkwijze is de klasinrichting: je vormt een aantal hoeken waarbinnen de leerlingen zelfstandig, individueel of in groep diverse opdrachten uitvoeren. Er zijn verschillende manieren om een gedifferentieerd hoekenwerk te organiseren.
Voordelen
Je kan inspelen op de interesses en leerbehoeften van leerlingen.
Door te werken met ‘mag’-hoeken speel je in op de tempoverschillen tussen leerlingen.
Leerlingen krijgen keuzemogelijkheden: welke taken ze wanneer uitvoeren en hoeveel tijd ze eraan spenderen. Hierdoor krijgen ze veel autonomie over hun leerproces.
De werkwijze bevordert de motivatie van leerlingen.
Hoekenwerk heeft een positieve invloed op de zelfregulatie van leerlingen. Het is de bedoeling om leerlingen zo zelfstandig mogelijk aan de slag te laten gaan (meer kan je hier lezen).
Doordat leerlingen aangeven welke opdrachten ze al gemaakt hebben, kan je de voortgang opvolgen.
Het biedt kansen om bepaalde leerstof te blijven inoefenen en herhalen.
Het kan een aanzet zijn om tot samenwerkend leren te komen.
Leerlingen kunnen elkaar ondersteunen bij de uitwerking van de verschillende hoeken (peer tutoring).
Het ondersteunt de sociale en persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, en bevordert het klasklimaat.
Materiaal dat door tijdgebrek niet aan bod komt, kan je bij hoekenwerk inzetten.
Hoekenwerk dient niet noodzakelijk om te differentiëren. Het is een werkwijze waarbij leerlingen om de 15 minuten doorschuiven naar een nieuwe hoek om uiteindelijk alle hoeken gezien te hebben. Het speelt noch in op verschillen in interesse, noch op verschillen in leerstatus, noch op verschillen in leerprofiel.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Coubergs, C., Struyven, K., Engels, N., Cools, W., & De Martelaer K. (2013). Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen. Leuven: Acco.
Coubergs, C., Struyven, K., Gheyssens, E., & Engels, N. (2015). Het BKD-leerkrachtmodel: binnenklasdifferentiatie realiseren in de klas. Impuls 45(3), 151- 159.
Struyven, K. et al. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Uitgeverij Acco.
Smets W. (2017). Slim differentiëren, praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten, De Boeck: Antwerpen.