In functie van de brede basiszorg die we alle leerlingen willen bieden, hebben we besloten om voor alle vakken hulpmiddelen uit te werken. Voor Nederlands zijn dit bijvoorbeeld dt-schema’s en woordenboeken voor meertalige leerlingen, voor wiskunde stappenplannen, voor Frans en Engels vervoegingsschema’s, ... We hebben in het beleid opgenomen dat leerlingen deze kunnen gebruiken zolang ze hier nood aan hebben.
Beschrijving
Leerlingen verschillen van elkaar naargelang de ondersteuning die ze nodig hebben. Je kan hier proactief op inspelen door tijdelijke hulpmiddelen aan te bieden zolang leerlingen hier nood aan hebben. Wat de brede basiszorg betreft, voldoet een effectieve ondersteuning aan drie voorwaarden:
Het gebruik van hulpmiddelen vermindert geleidelijk aan. Je moet tussentijds dus goed nagaan wat je leerlingen kennen en kunnen (formatief handelen)
Er is sprake van een duidelijke transfer van verantwoordelijkheid richting de leerling.
Het hulpmiddel is op maat van de leerling: zonder het hulpmiddel had de leerling de opdracht (nog) niet tot een goed einde kunnen brengen.
Voordelen
Je sluit aan bij de leerbehoeften van de leerlingen.
Het verlaagt de cognitieve belasting waardoor er meer ruimte vrij komt om tot leren te komen.
Het aanbieden van de nodige ondersteuning waarmee leerlingen zelf tot het juiste antwoord komen, verhoogt de zelfredzaamheid en zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
Werken met tijdelijke ondersteuning verlaagt stress en frustraties.
Het verhoogt het competentiegevoel van leerlingen wat de motivatie van leerlingen kan verhogen.
Het vergroot de kans dat álle leerlingen de minimumdoelen behalen. Hierdoor verhoogt het de kansengelijkheid.
Door tijdelijk ondersteuning aan te bieden waarmee leerlingen een opdracht zelfstandig kunnen uitwerken, stel je hoge verwachtingen aan je leerlingen.
Slim georganiseerd, vereist het weinig bijkomend voorbereidingswerk.
Je kan het eenvoudig combineren met andere differentiatievormen.
We onderscheiden twee soorten hulpmiddelen: informatie-dragende hulpmiddelen (zoals rekenmachines, stappenplannen, …) en niet-informatie-dragende hulpmiddelen (zoals koptelefoons, voorleessoftware, ….). Leerlingen met verhoogde zorg mogen steeds gebruik maken van beide soorten hulpmiddelen. In brede basiszorg is het de bedoeling dat de informatie-dragende hulpmiddelen gaandeweg worden afgebouwd.
Als leerlingen hulpmiddelen gebruiken tijdens het leerproces, is het logisch dat ze deze ook mogen gebruiken tijdens de evaluatie van het leren (meer info vind je hier). Zorg er in dit geval voor dat je hier transparant over rapporteert richting leerlingen, ouders, begeleiders, collega's, enzovoort.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Coubergs, C., Struyven, K., Engels, N., Cools, W., & De Martelaer K. (2013). Binnenklasdifferentiatie. Leerkansen voor alle leerlingen. Leuven: Acco.
Coubergs, C., Struyven, K., Gheyssens, E., & Engels, N. (2015). Het BKD-leerkrachtmodel: binnenklasdifferentiatie realiseren in de klas. Impuls 45(3), 151- 159.
Struyven, K. et al. (2019). Binnenklasdifferentiatie in de praktijk. Ieders leer-kracht realiseren. Uitgeverij Acco.
Smets W. (2017). Slim differentiëren, praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten, De Boeck: Antwerpen.