Ik las recent iets over een werkwijze waarbij leerlingen zelf hun feedback genereren door hun werk te vergelijken met andere voorbeelden. Ik heb het zo nog niet gedaan, maar om mezelf niet te verliezen in eindeloos feedback geven, wil ik uitzoeken hoe ik dat juist kan doen.
Beschrijving
Je kan leerlingen een actievere rol laten innemen in het feedbackproces door hen zelf feedback te laten genereren. Dit kan je doen door leerlingen hun werk met verschillende bronnen te laten vergelijken. Deze vergelijking met nieuwe informatie resulteert in zelffeedback. De bedenker van deze werkwijze, Nicol (2021), noemt dit inner feedback. Deze werkwijze is vooral geschikt om feedback te voorzien op tussentijdse versies van een complexe opdracht.
Ondanks de grotere verantwoordelijkheid van de leerlingen blijft een belangrijke rol weggelegd voor de leraar, die kwalitatieve bronnen selecteert en het feedbackproces vormgeeft.
Voordelen
Het sluit aan bij de natuurlijke manier van leren: door te vergelijken. Het gaat altijd over de vergelijking die leerlingen maken tussen eigen werk en de feedback.
De verantwoordelijkheid komt meer en meer in handen van de leerlingen, wat hun zelfregulatie bevordert (meer kan je hier lezen).
Zelf feedback genereren draagt bij aan het volledige leerproces van leerlingen.
Het geeft je als leraar informatie over de stappen die leerlingen zetten en hoe ze zichzelf inschatten. Dit stelt je in staat om gerichter aan te sluiten bij de leerbehoeften van leerlingen.
Leerlingen krijgen informatie via verschillende bronnen, wat de feedback vollediger maakt.
Het is een tijdbesparende manier om feedback te organiseren, zeker in grote klasgroepen.
Je kan dit toepassen in verschillende contexten. Het is een belangrijke vaardigheid voor levenslang leren.
Je kan dit eenvoudig combineren met peerfeedback.
Je kan differentiëren door de bronnen aan te passen aan de specifieke noden van leerlingen.
De bruikbaarheid van de zelf gegenereerde feedback hangt onder andere af van de kwaliteit van de bronnen waarmee wordt vergeleken. We raden aan om meer dan één bron aan te bieden.
Houd rekening met de vier randvoorwaarden voor effectieve feedback: leerlingen beschikken over voldoende kwaliteitsbesef en feedbackgeletterdheid, er is een landingsplaats voor feedback ter beschikking en leerlingen ontvangen kwaliteitsvolle feedback.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier terugvinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Collin, J., & Quigley, A. (2021). Teacher Feedback To Improve Pupil Learning. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/feedback/Teacher_Feedback_to_Improve_Pupil_Learning.pdf?v=1682698186
Nicol, D. (2021). The power of internal feedback: exploiting natural comparison processes, Assessment & Evaluation in Higher Education, 46:5, 756-778, DOI: 10.1080/02602938.2020.1823314
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.