Ik zorg er altijd voor dat mijn leerlingen perfect weten wat voor oefeningen ze kunnen verwachten op een toets én hoe ze die oefeningen tot een goed einde kunnen brengen! Ik hecht veel belang aan het aanleren van oplossingsstrategieën en stappenplannen.
Beschrijving
Om leerlingen zelfstandig aan de slag te laten gaan, moeten ze over voldoende kwaliteitsbesef beschikken. Dit kan je stimuleren door gebruik te maken van een (deels) uitgewerkt voorbeeld. Dit is een voorbeeld waarin de volledige (of een deel van een) oplossingsprocedure staat beschreven, soms ook met een verklaring van elke stap.
Een (deels) uitgewerkt voorbeeld kan je inzetten in elke context waarbij telkens eenzelfde structuur, patroon of stappenplan wordt gevolgd. Dit maakt het minder effectief bij complexe opdrachten.
Voordelen
Werken met (deels) uitgewerkte voorbeelden is één van de krachtigste instructietechnieken om een oplossingsprocedure aan te leren. Het is vooral effectief bij leerlingen met een beperkte voorkennis.
Doordat je de focus legt op de belangrijkste stappen van een oplossingsprocedure, verlaag je de cognitieve belasting. Hierdoor bevorder je het leerproces van leerlingen.
Het helpt leerlingen om oplossingsprocedures geleidelijk aan eigen te maken en te transfereren naar nieuwe oefeningen.
Je kan differentiëren door er leerlingen mee te ondersteunen bij het zelfstandig oplossen van een opdracht.
Je kan (deels) uitgewerkte voorbeelden gebruiken als hulpmiddel bij een gedifferentieerde evaluatie.
De uitgewerkte voorbeelden kunnen dienen als vergelijkingsbasis voor het eigen werk. Dit komt de zelfregulatie van leerlingen ten goede (meer kan je hier lezen).
Door deels uitgewerkte voorbeelden te laten aanvullen, krijg je een beeld van de stap(pen) waar het fout loopt. Hierdoor kan je gerichte procesfeedback geven.
Je kan het inzetten om leerstof te herhalen en de voorkennis van leerlingen in kaart te brengen.
Voorkom een te bruuske overgang naar een zelfstandige uitvoering. Hanteer eerst deels uitgewerkte voorbeelden en laat gaandeweg meer tussenstappen weg.
Leerlingen die reeds over behoorlijk wat expertise of voorkennis beschikken, profiteren niet meer van (deels) uitgewerkte voorbeelden (expertise reversal effect). Het kan hun leerproces zelfs belemmeren. Deze leerlingen hebben vaak meer baat bij het zelfstandig uitwerken van opdrachten.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
De Bruyckere, P. (2023, 22 februari). Nieuwe meta-analyse toont de effectiviteit van worked examples (Jeroen Janssen). X, Y of Einstein? Geraadpleegd op 22 februari 2023, van /2023/02/22/nieuwe-meta-analyse-toont-de-effectiviteit-van-worked-examples-jeroen-janssen/
Kneyber, R., Sluijsmans, D., Devid, V., & Wilde López B. (2022). Formatief handelen. Van instrument naar ontwerp. Culemborg: Phronese.
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2021). Doorloopjes. Een visuele ontwerpgids voor leraren. Culemborg: Phronese.
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2022). Doorloopjes 2. Coachen op didactiek in 5 stappen. Culemborg: Phronese.
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: Ten Brink Uitgevers.
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Wiliam, D. (2011). Embedded Formative Assessment, Solution Tree Press, Bloomington, IN.