Ik zou in de toekomst meer willen inzetten op activerende feedback, zodat mijn leerlingen er echt mee aan de slag gaan. Ik steek veel tijd in het geven van feedback, maar heb soms het gevoel dat het daarmee stopt. De leerlingen worden niet voldoende aangezet om de feedback op te nemen.
Beschrijving
Feedback is het startpunt, nooit het eindpunt. Je moet leerlingen activeren om na te denken over hun werk en leerstrategieën om de kwaliteit ervan te verbeteren. De sleutel tot effectieve feedback schuilt dan ook in een actieve verwerking. Daarvoor organiseer je feedback niet vrijblijvend. Je voorziet ruimte zodat feedback kan landen en leerlingen nadien verplicht zijn om aan het werk te gaan met de verkregen informatie.
Dit kan op twee manieren:
Je voorziet feedback op een of meerdere tussentijdse versies van eenzelfde opdracht.
Je laat gegeven feedback actief ophalen en verwerken bij een andere, maar gelijkaardige opdracht.
Voordelen
Doordat feedback niet vrijblijvend is, moeten leerlingen ermee aan de slag gaan om de kwaliteit van hun werk of leerstrategieën te verbeteren. Dit komt hun leerproces ten goede (hoe leren leerlingen?).
Doordat leerlingen feedback zelf verwerken, komt de verantwoordelijkheid meer en meer in handen te liggen van leerlingen. Dit heeft een positieve invloed op hun zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
De transfer van feedback van de ene (versie) naar de andere (versie van een) opdracht verloopt niet automatisch. Het is nodig dit expliciet te faciliteren.
Met tussentijdse feedback kan je fouten vroeg opsporen en in de toekomst vermijden. Daardoor zal het eindresultaat van hogere kwaliteit zijn, wat het verbeterwerk ten goede komt.
Via tussentijdse versies stimuleer je leerlingen steeds een stapje verder te gaan, en zo ervaren ze successen. Dit zal leiden tot meer zelfvertrouwen en motivatie.
Tussentijdse feedback maakt het proces, de vorderingen van leerlingen, zichtbaar. Dit stimuleert de ontwikkeling van een growth mindset wat op zich kan resulteren in betere leerprestaties.
In een schoolse context is de eerste versie van een werk of opdracht vaak meteen de finale versie. Dit schept echter geen representatief beeld van het beste kunnen van een leerling.
Vermijd dat leerlingen de tussentijdse feedback afwachten zonder zich in te spannen voor hun eerste versie. Dit kan je doen door een eerste versie van een opdracht te voorzien van een tussentijdse score (bijvoorbeeld 20% van het eindtotaal) of van een punt dat nog niet vastligt. Hoe je punten kenbaar kan maken vind je bijvoorbeeld in “Eerst feedback, daarna het punt”.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier terugvinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Collin, J., & Quigley, A. (2021). Teacher Feedback To Improve Pupil Learning. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/feedback/Teacher_Feedback_to_Improve_Pupil_Learning.pdf?v=1682698186
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.