Sommige opdrachten spreiden zich over meerdere dagen. Door te observeren en constant rond te gaan in de klas heb ik wel een beeld van de manier waarop de kinderen (samen)werken, maar waarschijnlijk bestaan er nog andere manieren om een beter beeld te krijgen over hoe de leerlingen aan de slag gaan. Ik zou ook het proces willen meenemen in de evaluatie, maar ik weet niet goed hoe.
Beschrijving
Bij procesevaluatie breng je in kaart hoe leerlingen de leerdoelen nastreven en realiseren. Je tracht met andere woorden een antwoord te krijgen op de vraag hoe leerlingen tot een bepaald eindproduct of resultaat zijn gekomen. Dit doe je door systematisch informatie in te winnen. De manier waarop je dit doet en wie mee evalueert, hangt af van de context en de leerdoelen die je in kaart wil brengen met een evaluatie. Het verloopt bijvoorbeeld anders bij een groepswerk dan bij een pen-en-papiertoets. Procesevaluatie zie je vaak in combinatie met andere evaluatievormen.
Voordelen
Vaak blijft het voor een leraar verborgen hoe leerlingen te werk gaan en tot een resultaat komen. Met procesevaluatie krijg je hier inzicht in. Indien nodig kan je het proces bijsturen om het leren te optimaliseren.
Een procesevaluatie kan gevolgd worden door zelfregulatie- en procesfeedback: twee effectieve feedbackvormen die leiden tot meer zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
Met procesevaluatie krijg je zicht op de ontwikkeling van competenties bij leerlingen.
Het geeft leerlingen meer inzicht in hoe ver ze staan in het leerproces, wat hun sterktes en zwaktes zijn.
Het kan de leerlingen motiveren en aansporen om hun eigen leerproces in handen te nemen.
Breng de leerlingen op voorhand op de hoogte van hoe je het proces zal evalueren. Dit bepaalt immers sterk de manier waarop de leerlingen aan de slag gaan met een evaluatie-opdracht.
De misvatting leeft dat procesevaluatie gelijk is aan formatief handelen en productevaluatie hetzelfde is als summatief evalueren. Dit klopt niet! Je kan het proces namelijk voor beide doeleinden in kaart brengen: om bij te sturen en om te beoordelen. Onderstaand kader illustreert dit:
Formatief | Summatief | |
---|---|---|
Product | Je voorziet een tussentijds evaluatiemoment waarbij je feedback geeft op een tussentijdse versie van de tekst. | Eindproduct: Je beoordeelt een presentatie die leerlingen geven in groepjes van drie. |
Proces | De leerlingen geven zichzelf en elkaar tussentijdse feedback over de samenwerking. | Je beoordeelt de samenwerking via peer- en zelfevaluatie. Dit wordt opgenomen in het eindresultaat. |
Doorgaans is het moeilijker om het proces te evalueren dan het product. De onderwijsinspectie stelt dan ook een ongelijke verdeling vast tussen beide met een grotere nadruk op productevaluatie.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud is gebaseerd op volgende bronnen:
Onderwijsinspectie. (2021). Onderwijsspiegel 2021: jaarlijks rapport van de onderwijsinspectie Retrieved from Brussel: /sites/default/files/atoms/files/OS2021-web.pdf
Philips, I., Seghers, M., Versteden, P., & Ysenbaert, J. (2013). Toolit competenties Nederlands breed evualueren in lager onderwijs. Departement Onderwijs en Vorming.
Rivers, M. L. (2020). Metacognition about practice testing: A review of learners’ beliefs, monitoring, and control of testenhanced learning. Educational Psychology Review, 1-40.
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Van Petegem, P., Vanhoof, J., Verhoeven, J.C., Devos, G., & Warmoes, V. (2002). Een alternatieve kijk op evaluatie.
Van Petegem, P. & Vanhoof, J. (2002). Evaluatie op de testbank. Een handboek voor het ontwikkelen van alternatieve evaluatievormen. Mechelen: Wolters Plantyn.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Ysenbaert, J., Van Avermaet, P., & Van Houtte, M. (2020). Evaluatie & diversiteit in het basis- en secundair onderwijs: Eindrapport.