Om te controleren wie mee is met de les, stel ik gerichte vragen of geef ik kleine opdrachtjes. Vroeger stelde ik gewoon de vraag of iedereen het begrepen had. Dit bracht niet veel op: of de leerlingen durven niet goed toegeven dat ze iets niet snappen, of ze kunnen het niet goed inschatten.
Het klopt dat leerlingen zichzelf moeilijk kunnen inschatten. Deze bevinding staat centraal in het Dunning-Krugereffect, vernoemd naar de twee onderzoekers die het fenomeen onderzochten in 1999.
Samengevat houdt het Dunning-Krugereffect in dat leerlingen met weinig ervaring en (voor)kennis zichzelf overschatten. Doordat ze ervaring en (voor)kennis missen, is het zeer moeilijk om hun eigen fouten en kennishiaten te ontdekken. Hierdoor zien ze niet wat fout loopt en gaan ze ervan uit dat ze het goed doen. Doordat ze weinig weten, beseffen ze niet dat ze weinig weten, wat leidt tot overschatting.
Daartegenover staan leerlingen die over meer (voor)kennis beschikken. Zij hebben de neiging zichzelf te onderschatten. Doordat ze al meer kennis hebben, wordt het besef groter dat er nog steeds veel zaken zijn die ze niet beheersen.
Dit kan tot onwenselijke en inefficiënte situaties leiden. Denk maar aan leerlingen die zelf mogen beslissen welke ondersteuning ze willen tijdens een oefenfase of leerlingen die mogen kiezen uit verschillende versies van een toets.
Gelukkig kan je de leerlingen hierin begeleiden. Hoe vaker leerlingen geconfronteerd worden met hun gemaakte fouten en met hun kennishiaten (doordat jij bijvoorbeeld formatief handelt of feedback voorziet), hoe correcter het beeld van hun eigen capaciteiten wordt en hoe beter ze zichzelf kunnen inschatten.
Kruger, J., & Dunning, D. (1999). Unskilled and unaware of it: How difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self assessments. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 1121-1134.
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: Ten Brink Uitgevers.
Ted-ED. (2017, 9 november). Why incompetent people think they’re amazing – David Dunning [Video]. YouTube. /watch?v=pOLmD_WVY-E&ab_channel=TED-Ed