Wanneer ik een nieuw hoofdstuk begin, peil ik steeds naar wat mijn leerlingen al weten. Ik merk dat het steeds dezelfde leerlingen zijn die antwoorden, waardoor ik slechts zicht krijg op de voorkennis van een klein groepje van mijn leerlingen. Ik zou graag eens iets anders uitproberen.
Beschrijving
Bij de werkvorm Bekend/Benieuwd/Bewaard stel je drie vragen nadat je het lesonderwerp hebt voorgesteld:
Bekend: wat weet je al over het onderwerp? Met deze vraag peil je naar aanwezige voorkennis.
Benieuwd: wat zou je over het betreffende onderwerp willen leren? Via deze vraag krijgen we inzicht in de interesses en persoonlijke leerdoelen van leerlingen.
Bewaard: Wat heb je onthouden en wat neem je mee uit deze les(senreeks)? Op deze manier krijg je input om na te gaan in welke mate de leerlingen de leerstof hebben verwerkt en waar bijkomende instructie nodig is.
Voordelen
De eerste vraag verschaft je een beeld van de voorkennis van alle leerlingen.
Het actief reconstrueren van en aansluiten bij de voorkennis, verlaagt de cognitieve belasting. Hierdoor zullen leerlingen effectiever leren.
Met de tweede vraag formuleren leerlingen hun persoonlijke leerdoelen. Dit geeft richting aan het leren, bevordert het eigenaarschap voor de te behalen doelen en kan de zelfregulatie ten goede komen.
De persoonlijke leerdoelen stellen je in staat te differentiëren volgens interesses.
Leerlingen verkrijgen meer inspraak in het leerproces, wat zal leiden tot meer motivatie.
In de derde stap halen leerlingen informatie actief op uit het geheugen (retrieval practice) wat de verankering in het langetermijngeheugen kan bevorderen.
Bovendien wordt het leren gespreid in de tijd (spaced practice). Ook dit heeft een krachtig leereffect.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Coe, R., Rauch, C.J., Kime, S., & Singleton, D. (2020). Great teaching toolkit. Evidence review. Evidence Based Education.
Vandeputte, S. (2018, 23 februari). Bekend/benieuwd/bewaard – een simpele én effectieve werkvorm. Schoolmakers. Geraadpleegd op 28 februari 2022, van /differentieren/bekendbenieuwdbewaard-simpele-en-effectieve-werkvorm/