Eén van de grootste frustraties binnen het team is de enorme hoeveelheid tijd die gaat naar het formuleren van feedback. Daarom ben ik zelf op zoek gegaan naar hoe het anders kan. Ik kwam uit bij het idee van klassikale feedback. Dit promoot ik nu echt in het lerarenteam. Het duurt minder lang en de leerlingen maken zelf een koppeling met hun eigen werk waardoor ze ook echt iets doen met de feedback.
Beschrijving
Klassikale feedback richt zich op het overbrengen van voldoende informatie over algemene sterktes en zwaktes, misvattingen en aandachtspunten van de klasgroep. Het zet leerlingen op weg om de kwaliteit van hun eigen werk te verbeteren. Om de tijdsinvestering laag te houden, wordt het werk van leerlingen vaak vluchtig doorgenomen. Deze vluchtige analyse kan verschillende vormen aannemen:
je kan de focus leggen op een aantal specifieke kwaliteitscriteria;
je kan een beperkt deel van de werken in detail doornemen;
je kan alle werken globaal doornemen.
Voordelen
De verantwoordelijkheid voor het leren komt meer en meer bij de leerlingen te liggen. Dit heeft een positieve impact op hun zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
Klassikale feedback past niet precies op het werk van leerlingen. Dit activeert hen om zelf op zoek te gaan naar de informatie die voor hen van toepassing is. Dit bevordert hun leerproces (hoe leren leerlingen?).
Het draagt bij aan de ontwikkeling van kwaliteitsbesef en feedbackgeletterdheid, twee randvoorwaarden voor effectieve feedback.
Leerlingen leren beter peerfeedback te geven en zich van zelffeedback te voorzien.
Klassikale feedback is minder bedreigend dan individuele feedback waardoor leerlingen zich meer willen engageren en er minder sprake is van een emotionele reactie.
Met tussentijdse klassikale feedback kan je vroeg fouten en misconcepties detecteren en wegwerken. Dit kan leiden tot een hogere kwaliteit van het eindproduct en dus minder verbeterwerk.
Het is tijdsefficiënt: je voorziet geen uitgebreide, individuele feedback.
Houd rekening met de vier randvoorwaarden voor effectieve feedback: leerlingen beschikken over voldoende kwaliteitsbesef en feedbackgeletterdheid, er is een landingsplaats voor feedback ter beschikking en leerlingen ontvangen kwaliteitsvolle feedback.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier terugvinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Andy @ Codexterous (2021). Defining Excellence: How I Use Whole Class Feedback. Codexterous. Geraadpleegd op 31 oktober 2021, van /2021/07/15/defining-excellence-how-i-use-whole-class-feedback/
Collin, J., & Quigley, A. (2021). Teacher Feedback To Improve Pupil Learning. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/feedback/Teacher_Feedback_to_Improve_Pupil_Learning.pdf?v=1682698186
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.