Sommige leerlingen hebben meer uitleg nodig. Tot nu toe werkte ik met remediëring tijdens de middagpauze, maar eigenlijk ben ik hier niet zo’n fan van. De leerlingen zijn niet gemotiveerd om extra wiskunde te krijgen tijdens hun middagpauze en ook voor mij is het vaak niet evident om dit in te plannen. Ik zou graag proactief werken aan de hand van preteaching, maar ik weet niet goed hoe ik hiermee aan de slag kan gaan.
Beschrijving
Preteaching is een differentiatievorm waarbij bepaalde leerlingen extra instructie of ondersteuning krijgen voorafgaand aan een lessenreeks. Het basisidee is om deze leerlingen proactief klaar te stomen voor een leerproces. Preteaching kan je op verschillende manieren organiseren. Je kan
… het inplannen terwijl de leerlingen zelfstandig aan de slag zijn met oefeningen.
… de basisinstructie twee maal geven en leerlingen de keuze laten deze al dan niet mee te volgen.
… het organiseren buiten de klas.
… het combineren met contractwerk.
Voordelen
Het kan een tekort aan voorkennis opvangen, wat het leerproces van leerlingen ten goede komt.
Doordat je de leerstof op meerdere momenten aanbiedt, hebben leerlingen meer verwerkingstijd en is er sprake van herhaling.
Het geeft leerlingen de nodige houvast, waardoor hun participatie en betrokkenheid stijgt.
Hoe langer leerlingen aan de slag zijn met de leerstof, hoe groter de kans dat ze deze uiteindelijk beheersen.
Het verlaagt de cognitieve belasting.
Leerlingen ervaren meer successen, wat de motivatie en het zelfvertrouwen verhoogt.
Door proactief te werk te gaan, kan je frustraties en stress vermijden.
Slim georganiseerd, vereist preteaching weinig bijkomend voorbereidingswerk.
Preteaching heeft een positieve impact op het leren van leerlingen die het moeilijk hebben met de inhoud. Hierdoor verhoogt het de kansengelijkheid.
De keuze om de preteaching al dan niet mee te volgen, maken leraar en leerlingen best samen. Sommige leerlingen zal je echter moeten aanmoedigen om aan te sluiten. Het is immers van belang dat je de leerlingen bereikt die de nodige inhouden nog niet onder de knie hebben.
Het is geen probleem indien leerlingen zichzelf onderschatten en, ondanks een voldoende begrip, willen deelnemen aan de preteaching. Deze leerlingen kunnen profiteren door succes te ervaren en zullen zelfverzekerder starten aan een les of lessenreeks.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bron:
Smets W. (2017). Slim differentiëren, praktijkboek binnenklasdifferentiatie voor leerkrachten, De Boeck: Antwerpen.