Ik vind het enorm frustrerend als mijn leerlingen niets doen met de feedback die ik hen geef. Mogelijk is het wel deels mijn eigen schuld. Ik heb de neiging alles voor te kauwen waardoor de leerlingen zelf niet meer nadenken over hun fouten. Dat zou ik anders kunnen aanpakken.
Beschrijving
Feedback is pas effectief als leerlingen de verkregen informatie actief verwerken. Dit kan je bekomen door zelf minder te doen (dan je momenteel waarschijnlijk doet) en het werk vooral bij de leerlingen te leggen.
Hiermee raken we aan de kern van ‘goed-genoeg-feedback’: in plaats van alles voor te kauwen, bemoeilijk je de feedback bewust. Je reikt de leerlingen enkel de nodige handvatten aan en je verplicht hen om de feedback actief te verwerken.
Voordelen
Met goed-genoeg-feedback komt de verantwoordelijkheid meer bij de leerlingen te liggen.
De leerlingen krijgen meer zicht op de fouten die ze maakten en waar ze staan in het leerproces. Het heeft een positieve invloed op hun zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
Goed-genoeg-feedback is een gewenste moeilijkheid. Het kan een positieve impact hebben op het leerproces van leerlingen.
Goed-genoeg-feedback is haalbaar, tijdsefficiënt en effectief. Als leraar werk je minder en de leerlingen leren er meer uit.
Het biedt mogelijkheden om te differentiëren: je kan de feedback aanpassen aan de specifieke behoeften van leerlingen.
Leerlingen hebben een voorkeur voor persoonlijke, gedetailleerde feedback. Ze verwachten over het algemeen een ‘accept-all-changes’-knop die ze maar moeten aanklikken. Verduidelijk dus expliciet de redenen waarom je inzet op goed-genoeg-feedback.
Bereid (vooral jonge) leerlingen voor op goed-genoeg-feedback. Leer hen hoe ze de feedback kunnen gebruiken om de kwaliteit van hun werk te verbeteren (feedbackgeletterdheid).
Maak de feedback niet té moeilijk. Om de motivatie van leerlingen hoog te houden, is het belangrijk dat ze successen ervaren. Voorzie dus voldoende ondersteuning voor de leerlingen die dit nodig hebben.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier terugvinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Collin, J., & Quigley, A. (2021). Teacher Feedback To Improve Pupil Learning. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/feedback/Teacher_Feedback_to_Improve_Pupil_Learning.pdf?v=1682698186
Kneyber, R. (2020, 23 april). Feedback: Minder werk, meer resultaat. Toetsrevolutie. Geraadpleegd op 28 oktober, van /feedback-minder-werk-meer-resultaat/
Sherrington, T. (2012, 10 november). Making feedback count: “Close the gap”. Teacherhead. Geraadpleegd op 27 oktober 2022, van /2012/11/10/mak-feedback-count-close-the-gap/?fbclid=IwAR0UsoUa8bTBY7H0gN7yNCUam8dNrRcoikt_-O4MeOAyyk4Wg_CReSBpOAY
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.