Een tijdje geleden volgde ik een nascholing rond feedback. Het was best interessant, maar toch iets te theoretisch… Het ging over de verschillende niveaus waarop je feedback kan geven en wat het meest effectief is. Het geeft me wel een idee, maar toch heb ik het gevoel dat ik niet voldoende tools in handen heb om dit in de praktijk te brengen. Een soort van synthese, een overzichtje zou mij wel handig lijken.
Beschrijving
Feedback is enkel effectief als leerlingen de verkregen informatie actief kunnen verwerken. Leerlingen hebben verschillende feedbacknoden, onder andere afhankelijk van hun beheersing en voorkennis. Dit kan zich manifesteren in verschillende behoeften wat betreft de timing van feedback en het niveau waarop feedback zich focust: de taak zelf, het proces of de zelfregulatie.
Voordelen
Bewustwording van de verschillende feedbackniveaus waar je met jouw feedback op focust, stelt je in staat aanpassingen te doen waarmee je de effectiviteit van jouw feedback kan maximaliseren.
Indien feedback is aangepast aan de capaciteiten en noden van leerlingen, kan dit leiden tot een verhoogde motivatie en betere leeruitkomsten.
Hou er rekening mee dat de timing en focus van feedback niet enkel afhankelijk is van de capaciteiten van leerlingen. Ook de specifieke opdracht bepaalt sterk welke feedback wanneer wordt gegeven.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier terugvinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Brooks, C., Carroll, A., Gillies, R. M., & Hattie, J. (2019). A Matrix of Feedback for Learning. Australian Journal of Teacher Education, 44(4). /10.14221/ajte.2018v44n4.2
Collin, J., & Quigley, A. (2021). Teacher Feedback To Improve Pupil Learning. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/feedback/Teacher_Feedback_to_Improve_Pupil_Learning.pdf?v=1682698186
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.