Wat ik doe is eigenlijk heel simpel. Ik geef hen het juiste antwoord niet, maar enkel een hint. Ik laat hen zelf uitzoeken hoe ze hun fouten kunnen verbeteren. Daar leren ze meer uit dan wanneer ik al het werk doe.
Beschrijving
Leraren gebruiken het vaakst geschreven feedback, voor individuele leerlingen. Dit vraagt echter een grote tijdsinvestering. Door individuele feedback slimmer te organiseren en de leerlingen als ‘detectives’ te laten uitzoeken waar en hoe ze hun taken en toetsen kunnen verbeteren, kan je op een tijdsefficiënte manier individuele feedback voorzien. De leerlingen werken daarbij harder dan jij.
Voordelen
Door feedback te organiseren als detectivewerk verplicht je leerlingen de feedback actief te verwerken. Dit komt hun leerproces ten goede (hoe leren leerlingen?).
Met individuele feedback als detectivewerk komt de verantwoordelijkheid bij de leerlingen te liggen, wat hun zelfregulatie bevordert (meer kan je hier lezen).
Het is een tijdsbesparende manier om feedback te voorzien, waardoor tijd vrijkomt voor andere zaken.
Deze methode om feedback te voorzien stelt je in staat om te differentiëren.
Je kan dit eenvoudig gebruiken in combinatie met klassikale en peer- en zelffeedback.
Een ondoordacht en overdreven frequent gebruik van feedback als detectivewerk kan een negatieve impact hebben op het engagement van leerlingen. Bespreek en verhelder waarom je deze aanpak hanteert.
Communiceer ook hoe je zal nagaan of leerlingen aan de slag zijn gegaan met de feedback die ze kregen.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier terugvinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Collin, J., & Quigley, A. (2021). Teacher Feedback To Improve Pupil Learning. Guidance Report. Retrieved from /eef-guidance-reports/feedback/Teacher_Feedback_to_Improve_Pupil_Learning.pdf?v=1682698186
Vanhoof, S., & Speltincx, G. (2021). Feedback in de klas. Verborgen leerkansen. Leuven: Lannoo Campus.
Winstone, N., & Carless, D. (2019). Designing Effective Feedback Processes in Higher Education: A Learning-Focused Approach (1st ed.). Routledge. /10.4324/9781351115940
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.