Vanuit de inspectie kregen we een ‘benadert de verwachting’ voor leerlingenevaluatie. Dat kwam in de eerste plaats doordat de toetsen en examens van de vakgroepen die werden doorgelicht onvoldoende representatief waren voor het gevalideerd doelenkader. Evaluatie staat voor dit schooljaar op de agenda. Zo willen we bijvoorbeeld werken met een toetsmatrijs bij het opstellen van examens.
Beschrijving
De toetsmatrijs (of toetsmatrix) is een hulpmiddel om een representatieve en evenwichtige (summatieve) evaluatie op te stellen. Het is een tabel waarin je aangeeft hoe de vragen verdeeld worden over de leerstof. Je noteert ook de vooropgestelde doelen en eventueel de verschillende beheersingsniveaus. Het vormt een soort blauwdruk van je evaluatie-instrument.
Voordelen
Je vermijdt dat je eenzijdig dezelfde leerinhouden, leerdoelen of beheersingsniveaus evalueert.
Als je een evaluatie opstelt met een toetsmatrijs, zijn de resultaten betekenisvoller.
Een representatieve evaluatie zorgt ervoor dat je correcte, kwalitatieve uitspraken kan doen over de mate waarin leerlingen de leerstof beheersen.
Je kan het inzetten wanneer je twee verschillende examens of toetsen wil geven over dezelfde leerstof. Hiermee vergroot de gelijkwaardigheid tussen de twee versies.
Het helpt om patronen te herkennen in de resultaten en nauwkeuriger te bepalen welke leerstofonderdelen of beheersingsniveaus de meeste problemen met zich mee brengen.
De toetsmatrijs kan dienen als communicatiemiddel om met collega’s, leerlingen of ouders in gesprek te gaan over de inhoud van het examen.
Je kan een toetsmatrijs invullen als voorbereiding, alvorens je het evaluatie-instrument opstelt. Ook kan het dienen als controle, om na te gaan hoe evenwichtig en representatief een bestaand evaluatie-instrument is.
Door de toetsmatrijs op voorhand te delen (mogelijk in combinatie met een leerstofoverzicht), krijgen leerlingen een beter beeld van het belang van elk leerstofonderdeel. Het verhoogt de transparantie van de evaluatie.
Het opstellen van een toetsmatrijs kan een tijdrovende klus zijn, waardoor het niet voor elke evaluatie haalbaar of wenselijk is. Het is vooral nuttig bij het opstellen van summatieve evaluaties die bestaan uit een groot aantal vragen en zwaarder doorwegen in de beoordeling.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Berkel, B., Bax, A., & Joosten-ten Brinke, D. (2017). Het toetsproces ontleed. In Berkel, B., Bax, A. & Joosten-ten Brinke, D. (2017) Toetsen in het hoger onderwijs (4de geheel herziene druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum
Dochy, F., Heylen, L., & Van de Mosselaer, H. (2002). Assessment in onderwijs. Utrecht: Lemma.
KU Leuven. (2020). Toetsmatrijs. Geraadpleegd op 8 december via /onderwijs/evalueren/toetsmatrijs.pdf