We werken sinds enkele jaren met een zelfgemaakte starttoets, die we tijdens de tweede week van het schooljaar afnemen bij alle leerlingen van het eerste jaar. De starttoets geeft ons een beeld van de beginsituatie van de leerlingen en helpt om beter aan te sluiten bij het niveau van de leerlingen.
Beschrijving
Een diagnostische starttoets is een formatieve toets die je geeft bij de start van of voorafgaand aan een leerproces (de start van een nieuw schooljaar of bij aanvang van een nieuw hoofdstuk). Je wil hiermee de beginsituatie van leerlingen te bepalen, om nadien gericht te kunnen inspelen op de individuele leernoden. Je zet een diagnostische toets met andere woorden proactief in.
Voordelen
Het helpt om onderwijs op maat te bieden: je krijgt inzicht in de leerbehoeften van individuele leerlingen en je kan het onderwijs hierop afstemmen door te differentiëren.
Het helpt om belangrijke kennishiaten aan het licht te brengen, waardoor je deze van bij de start van het leerproces kan bijwerken.
Je vertrekt vanuit de leerdoelen. Dit kan leiden tot een sterkere constructieve afstemming.
De leerlingen krijgen een beter beeld van hun eigen kennen en kunnen wat hun zelfregulatie ten goede kan komen (meer kan je hier lezen).
Aansluiten bij de leerbehoeften van leerlingen bevordert de motivatie.
Beperk de hoeveelheid informatie die je wil ophalen. Als je teveel bevraagt, zal je dat, naast een hele hoop verbeterwerk, ook veel irrelevante informatie opleveren. Ga op een fijnmazige manier na wat de leerlingen kennen en kunnen.
Het opstellen van een diagnostische toets is een complexe en tijdrovende klus. Echter, van zodra een diagnostische toets finaal is, kan je deze (deels) recycleren.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Wiliam, D. (2011). Embedded Formative Assessment, Solution Tree Press, Bloomington, IN.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.