Ik hamer er steeds op dat mijn leerlingen de leerstof moeten kunnen toepassen in concrete situaties. Laatst merkte ik op dat één van mijn sterke leerlingen toch niet zo goed scoorde voor mijn vak. Ik ben gaan kijken in de toetsen en ik kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk bijna uitsluitend kennis evalueer. Het toepassen ervan komt te weinig aan bod. Dat heeft mijn ogen wel geopend.
Beschrijving
Een representatieve evaluatie wil zeggen dat je gebruik maakt van evaluatie-instrumenten en opdrachten die een goede afspiegeling vormen van de leerdoelen die je wil evalueren. Met andere woorden, je evalueert echt wat je wil evalueren. Hiervoor kan je aan de slag gaan met handelingswerkwoorden.
De leerdoelen bevatten steeds een handelingswerkwoord (evalueerbaar gedrag) dat aangeeft wat er juist wordt verwacht van leerlingen. In combinatie met de vakinhoud, geeft dit weer hoe je nagaat of leerlingen de leerdoelen bereikt hebben.
Voordelen
Aansluiten bij de handelingswerkwoorden zorgt voor constructieve afstemming tussen de leerdoelen, de onderwijsactiviteiten en de summatieve evaluatie.
Een representatieve evaluatie zorgt ervoor dat je correcte, kwalitatieve uitspraken kan doen over de mate waarin leerlingen de leerdoelen beheersen.
Een correct beeld van de beheersing van leerlingen zorgt ervoor dat je kan aansluiten bij de verschillende leerbehoeften van leerlingen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld te differentiëren.
De handelingswerkwoorden kunnen aanzetten tot reflectie over verschillende manieren om kennis en vaardigheden van leerlingen in kaart te brengen. Het kan helpen om op een gevarieerdere manier te evalueren.
Door gevarieerd te evalueren spreek je meerdere evaluatievoorkeuren van leerlingen aan.
Dit klinkt logisch. Toch stelt de onderwijsinspectie vast dat de leerlingenevaluatie vaak onvoldoende of beperkt representatief is voor de doelen die leerlingen moeten behalen.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in 'overzicht' en 'aan de slag in de klas' is gebaseerd op volgende bronnen:
Ros, B., Gulikers, J., Joosten - ten Brinke, D., & Schildkamp, K. (2022). Ken je leerling: Praktische inzichten uit onderzoek over toetsen en beoordelen PO. Didactief en Uitgeverij Ten Brink. /product/ken-je-leerling/
Rombaut, E., Molein, I., & Van Severen, T. (2020). De herziene taxonomie van Bloom in de klas. Een inspiratieboek voor de leraar. Kalmthout: Pelckmans.
Hemeltjen, H., & van Elburg, V. (2021, 22 maart). Taxonomieën in het onderwijs – Deel 2: Bloom. Vernieuwenderwijs. Geraadpleegd op 22 december 2022, van /taxonomieen-deel-2/