Een tijdje geleden las ik voor de eerste keer over exit tickets. Ik was meteen verkocht en pas dit nu bijna elke dag toe. Ik kan op een eenvoudige manier nagaan of de leerlingen de belangrijkste zaken begrepen hebben. Op basis hiervan kan ik bijvoorbeeld differentiëren of bepaalde zaken klassikaal herhalen.
Beschrijving
Een exit ticket is een werkwijze waarbij je de leerlingen op het einde van de les (of dag) één of meerdere vragen of een kort opdrachtje aanbiedt. Hiermee ga je na in hoeverre de leerlingen de leerstof beheersen en/of hoe ze de les beleefd hebben. Bij het verlaten van het lokaal leveren ze het exit ticket in, waarna je wat tijd neemt om de antwoorden door te nemen. Het doel is om bloot te leggen waar je tijdens de volgende lessen bij kan aansluiten en waar je best op let.
Voordelen
Je krijgt zicht op het denken van alle leerlingen, waardoor je kennishiaten en misvattingen vroeg kan identificeren en snel kan inspelen op de leerbehoeften van leerlingen.
Het geeft aanleiding tot differentiatie en andere vormen van ondersteuning van het leerproces.
Exit tickets kan je gebruiken om leerstof geregeld te herhalen (retrieval practice).
Exit tickets zetten leerlingen aan tot reflectie over hun leerproces. Op deze manier dragen ze bij tot hun zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
Je kan de exit tickets meenemen naar huis of de leraarskamer. Dit geeft je wat tijd om ze door te nemen. Je kan hierdoor meer en diepgaandere vragen stellen dan bij ‘alle-leerlingen-geven-antwoord’.
Leerlingen kunnen hun exit ticket anoniem invullen, wat de angst om fouten te maken zal verminderen.
Door alle leerlingen te laten antwoorden, stel je hoge verwachtingen aan elke leerling.
Het is tijdsefficiënt en een zinvolle invulling van de laatste minuten van de les.
Leer de leerlingen werken met exit tickets. Start met het stellen van gesloten of meerkeuzevragen en schakel pas nadien over op open vragen. Integreer de werkwijze stelselmatig in de dagelijkse routine.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Barton, C. (2023). Tips for Teachers: 400+ Ideas to improve your teaching. John Catt Educational Ltd.
Lemov, D. (2021). Teach Like a Champion 3.0. San Francisco, CA: Jossey-Bass, a Wiley brand.
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2021). Doorloopjes. Een visuele ontwerpgids voor leraren. Culemborg: Phronese.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: Ten Brink Uitgevers.