Eigenlijk leren we onze leerlingen vooral aan om de vragen van leraren te beantwoorden. Ze leren niet zelf nadenken over goede vragen, terwijl dit juist enorm leerrijk is. Het is op die manier dat ze de kern van de zaak leren zien.
Beschrijving
Bij deze werkwijze gaan leerlingen zelf (toets)vragen en bijhorende antwoorden opstellen bij een leerstofonderdeel én gaan ze aan de slag met deze vragen.
Voordelen
Je kan nagaan wat de leerlingen aanhalen als de essentie van de leerstof. Dit geeft aan in hoeverre ze de leerstof begrijpen.
Leerlingen leren beter om de hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden.
Leerlingen verwerken de leerstof op een actieve manier (hoe leren leerlingen?)
Je kan vragen op verschillende manieren gebruiken: om leerstof geregeld te herhalen (retrieval practice) en om voorkennis te reconstrueren.
Het opstellen én beantwoorden van verschillende vragen zorgt voor een beter begrip van de verwachtingen.
Opstellen en beantwoorden van (toets)vragen is een effectieve studeerstrategie. Door deze expliciet in te zetten in een vak, vergroot je de kans dat leerlingen dit zelfstandig toepassen.
Het zet leerlingen aan tot reflectie over wat ze al begrijpen en beheersen en welke stappen ze verder kunnen zetten. Het draagt met andere woorden bij tot de zelfregulatie (meer kan je hier lezen).
Het heeft een positieve impact op de motivatie van leerlingen.
Leerlingen zullen niet automatisch kwalitatieve of nuttige vragen stellen. Begeleid hen hierin. Bespreek een aantal vragen van verschillende kwaliteit, zodat je samen een idee vormt wat ‘een goede vraag’ betekent.
Ga de kwaliteit van de vragen steeds na, zeker als je juist met de werkwijze start.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Brod, G. (2021). Generative learning: Which strategies for what age? Educational Psychology review, 33, 1295-1318.
Buelens, W. (2020, 19 november). Combineer effectieve leerstrategieën door Make & Take Quizzes. ExCEL. Geraadpleegd op 28 maart 2023, van /2020/11/combineer-effectieve-leerstrategieen-door-make-take-quizzes/
Gallagher, K. M. (2020). Using “Make & Take Quizzes” to Improve Exam Performance and Engage Students in Effective Study Strategies. Teaching of Psychology. /10.1177/0098628320957991
Lemov, D. (2021). Teach Like a Champion 3.0. San Francisco, CA: Jossey-Bass, a Wiley brand.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.