Ik stel een vraag en onmiddellijk schieten de handen van de kinderen in de hoogte. Vervolgens probeer ik iedereen te motiveren om te antwoorden en wacht nog even af. Uiteindelijk laat ik één van de kinderen antwoorden wiens hand was opgestoken.
Beschrijving
Bovenstaande situatieschets roept twee bedenkingen op:
Je krijgt slechts een beeld van de beheersing van een kleine groepje leerlingen: uit onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de leerlingen consistent hun hand opsteekt.
Deze aanpak kan passiviteit in de hand werken. Indien geen hand opsteken garant staat voor het niet hoeven antwoorden, waarom dan de moeite doen om je hersenen te pijnigen en na te denken over de vraag?
Wat je kan doen om zo veel mogelijk leerlingen te activeren, is de leerlingen ongevraagd aanduiden zonder dat ze hun hand opsteken.
Voordelen
Leerlingen beseffen dat ze mogelijks zullen moeten antwoorden op de vraag waardoor ze actief zullen deelnemen aan het denk- en leerproces. Je houdt de hele klas betrokken.
Het ongevraagd aanduiden van verschillende leerlingen, geeft een beter en betrouwbaarder beeld van hun leerproces dan wanneer je telkens de leerlingen aanduidt die hun hand in de lucht steken.
Het verschaft je informatie die je kan gebruiken als basis voor de volgende stappen in het leerproces.
Doordat je leerlingen ongevraagd aanduidt, stel je hoge verwachtingen aan elke leerling.
Combineer ongevraagd aanduiden met ‘alle-leerlingen-geven-antwoord'-methodieken of voorzie denktijd. Dit zal een nog correcter beeld opleveren van de beheersing van de klas.
Leerlingen zijn dit vaak niet gewoon. Dit maakt het niet evident om de werkwijze in te passen in de dagelijkse routine. Leg de werkwijze duidelijk uit en pas die dan ook consequent toe.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Barton, C. (2023). Tips for Teachers: 400+ Ideas to improve your teaching. John Catt Educational Ltd.
Lemov, D. (2021). Teach Like a Champion 3.0. San Francisco, CA: Jossey-Bass, a Wiley brand.
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2021). Doorloopjes. Een visuele ontwerpgids voor leraren. Culemborg: Phronese.
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2022). Doorloopjes 2. Coachen op didactiek in 5 stappen. Culemborg: Phronese.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: Ten Brink Uitgevers.