Elke leraar kent ze wel: de leerlingen die je zo goed als nooit hoort tijdens de les. Om hier iets op te vinden, heb ik mijn manier van vragen stellen aangepast. Ik laat nu geregeld alle leerlingen tegelijkertijd antwoorden. Zo kan ik nagaan wat ál mijn leerlingen kennen en kunnen, óók diegene die ik voordien niet hoorde.
Beschrijving
Alle-leerlingen-geven-antwoord is een formatieve manier van werken waarbij alle leerlingen antwoord geven op een vraag. De bedoeling is om op een efficiënte manier inzicht te krijgen in het denken van alle leerlingen door hen gelijktijdig een vraag te laten beantwoorden, die eenvoudig te interpreteren is.
Voordelen
Het geeft bijna onmiddellijk een helder beeld van de mate waarin de leerlingen de leerstof beheersen.
Het stelt je in staat gericht in te spelen op de leerbehoeften van leerlingen.
Je kan een gefundeerde keuze maken in functie van het verdere verloop van het leerproces: herhalen, differentiëren, verder gaan met een nieuw leerstofonderdeel, enzovoort.
Het houdt leerlingen betrokken bij het denk- en leerproces.
Door de snelle foutenanalyse kan je onmiddellijke feedback voorzien.
Leerlingen die zeker zijn van hun antwoord, en vervolgens feedback ontvangen waaruit blijkt hun antwoord tóch fout is, zullen dit langer en beter onthouden (hypercorrectie-effect).
Leerlingen durven fouten maken: hun antwoorden (en mogelijk fouten) worden niet opgeslagen en verdwijnen van zodra ze zijn gegeven.
Door alle leerlingen te laten antwoorden, stel je hoge verwachtingen aan elke leerling.
Je hoeft geen uitgebreide administratie bij te houden. De antwoorden dienen in eerste instantie om de leernoden van leerlingen te bepalen. Toch kan een minimale administratie interessant zijn om fouten die systematisch terugkomen bij te houden en er verder op in te spelen.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Kneyber, R., Sluijsmans, D., Devid, V., & Wilde López B. (2022). Formatief handelen. Van instrument naar ontwerp. Culemborg: Phronese.
Lemov, D. (2021). Teach Like a Champion 3.0. San Francisco, CA: Jossey-Bass, a Wiley brand.
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2021). Doorloopjes. Een visuele ontwerpgids voor leraren. Culemborg: Phronese.
Wiliam, D., & Leahy, S. (2019). Formatief evalueren in de praktijk. Bazalt Educatieve Uitgaven.
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans, D., Camp, G., Muijs, D., & Kirschner, P.A. (2019). Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: Ten Brink Uitgevers.