Onlangs las ik over 'two stage'-toetsen. Tot hier toe hebben we dit nog nooit uitgeprobeerd. Ik zie er wel de meerwaarde van. Ik denk bijvoorbeeld meteen aan de tweede en derde graad. Als we competenties zoals samenwerking, reflectie en kritisch denken willen aanleren, dan lijkt het me logisch dit ook op te nemen in de toetsen die we afnemen.
Beschrijving
Een 'two stage'-toets (of -examen) is een manier om samenwerking en overleg te integreren in een toets die leerlingen individueel maken. Het bestaat uit twee delen. In het eerste deel vullen leerlingen een schriftelijke toets individueel in, om daarna dezelfde (of een gelijkaardige toets) te maken in kleine groepjes. Om kwalitatieve en leerrijke discussies te bekomen, bevatten 'two stage'-toetsen vooral open vragen waar meer dan één juist antwoord voor bestaat. Het is een evaluatievorm die je zowel formatief als summatief kan inzetten.
Voordelen
Het is een geschikte evaluatievorm om hogere-orde-denkvaardigheden te bevragen.
De actieve betrokkenheid en constructieve samenwerking zorgen ervoor dat leerlingen actief aan de slag gaan met de leerstof en veel van elkaar leren.
Het zorgt ervoor dat leerlingen onmiddellijke peerfeedback krijgen.
De leerlingen dienen de leerstof actief te verwerken. Dit stimuleert de verankering in het langetermijngeheugen waardoor leerlingen de leerstof langer onthouden (hoe leren leerlingen?)
Deze toetsen hebben een positief effect op het leren voorafgaand, tijdens en na de toets. Het evaluatiemoment zelf is een waardevolle leerervaring.
Naarmate je meer gebruik maakt van activerende en productieve leerstrategieën in het leerproces, is het integreren van samenwerking in evaluatiemomenten een natuurlijke volgende stap. Dit komt het leren op de lange termijn ten goede.
Leerlingen blijken overwegend positief te zijn (87%) over deze werkwijze. Let wel op, deze conclusie is het resultaat van een onderzoek dat is uitgevoerd in een universitaire context.
Deze evaluatievorm zie je bijna uitsluitend in het hoger onderwijs. Op voorwaarde dat je de leerlingen hierop voorbereidt, kan de werkwijze ook in andere contexten toepassen.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud is gebaseerd op volgende bron:
Wieman, C., Rieger, G., & Heiner, C. (2014). “Physics exams that promote collaborative learning.” The Physics Teacher, 52(1), 51-53.