Ik had altijd al mijn bedenkingen bij meerkeuzevragen. Maar nu besef ik dat ze wel degelijk heel nuttig kunnen zijn. Je weet meteen welke fouten leerlingen maken en je kan er verder op inspelen. Ja, dit ga ik zeker proberen!
Beschrijving
Met een diagnostische meerkeuzevraag ga je specifiek op zoek naar misconcepties en typische (denk)fouten van leerlingen. Dit gebeurt door deze proactief te identificeren en specifiek op te nemen in de antwoordmogelijkheden van de vraag.
Voordelen
Je krijgt meteen zicht op de antwoorden van alle leerlingen.
Je kan meteen inspelen op de typische (denk)fouten van leerlingen.
Door proactief een concrete vervolgstap te koppelen aan elke antwoordmogelijkheid, kan je efficiënt aansluiten bij de leerbehoeften van individuele leerlingen. Het biedt dan ook mogelijkheden om te differentiëren.
Het verschaft leerlingen inzicht in waar ze staan in hun leerproces. Dit komt hun zelfregulatie ten goede.
Goede diagnostische meerkeuzevragen kan je recycleren en delen met vakcollega’s. Leerlingen maken immers vaak dezelfde typische fouten.
Op het beantwoorden van een diagnostische meerkeuzevraag volgt onmiddellijke feedback.
Leerlingen die zeker zijn van hun antwoord en daarna feedback ontvangen waaruit blijkt dat hun antwoord tóch fout is, zullen dit langer en beter onthouden (hypercorrectie-effect).
Op basis van de antwoorden van leerlingen heb je voldoende informatie om te beslissen of je verder kan gaan met een volgend leerstofonderdeel.
Je kan diagnostische meerkeuzevragen ook inzetten om de voorkennis van leerlingen te reconstrueren.
Je hoeft geen uitgebreide administratie bij te houden. De antwoorden dienen in eerste instantie om de leernoden van leerlingen te bepalen. Toch kan een minimale administratie interessant zijn om fouten die systematisch terugkomen, in verschillende contexten, bij te houden en er verder op in te spelen.
Het opstellen van diagnostische meerkeuzevragen vraagt voldoende zicht op typische fouten. Beginnende leraren kunnen samenwerken met meer ervaren collega’s om die fouten te identificeren of om te kunnen putten uit bestaande diagnostische meerkeuzevragen.
Een beknopt literatuuroverzicht kan je hier vinden.
De inhoud in dit overzicht is gebaseerd op volgende bronnen:
Barton, C. (2017). How I wish I’d Taught Maths. Lessons learned from research, conversations with experts, and 12 years of mistakes. John Catt Educational Ltd.
Barton, C. (2023). Tips for Teachers: 400+ Ideas to improve your teaching. John Catt Educational Ltd.
Faes, S. (2022, 19 mei). Snel formatief handelen met diagnostische vragen. Toetsrevolutie. Geraadpleegd op 9 juni 2022, van /snel-formatief-handelen-met-diagnostische-vragen/
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2022). Doorloopjes 2. Coachen op didactiek in 5 stappen. Culemborg: Phronese.